Søk i arkivet

Klargjør båten med TV2 og Båtliv

Hva begynner vi med når presenningen og vårlyset igjen flommer over ”drømmebåten”. I morgen tidlig kan du følge med på TV2, så tar vi i Båtliv i samarbeid med God Morgen Norge en fullstendig gjennomgang av en typisk ustelt hagebåt. 

Batteri og motor
Mange har hatt båten stående på henger hele vinteren uten særlig tilsyn eller pleie. Start med en generell inspeksjon av hele båten både innvendig og utvendig. Vi begynner med å sjekke om det er strøm på batteriet. Batteriet kan du måle med et enkelt multimeter/voltmeter. Jeg anbefaler at du kobler fra batteriet helt. Hvis det ikke er strøm vil heller ikke båten starte i de tilfellene hvor motoren ikke kan dras i gang manuelt.

Løft av kåpen på motoren. Sjekk rundt pluggen om det er rust der. Eventuelt tar du ut pluggene og skifter dem. Like greit. Sjekk tanken og bensinslangen. Sjekk for lekkasjer og om det er bensin på tanken. Bensin som står kondenserer i tanken og man vi kunne få problemer med  bensintilførselen. Vann i seg selv skader ikke motoren, men den vil enten nekte å starte eller fuske. Sjekk bensinslangene og blåsa. Er dette morkent kan du få trøbbel med bensintilførselen. En slik sjekk kan du gjøre ved å sette trykk på blåse og pumpe samtidig som du tar en visuell kontroll.

Sjekk samtidig med at du prøvestarter motoren at impelleren virker. Det er det lille skovelhjulet som drar sjøvann inn i motoren slik at den får kjøling. Kommer det ikke vann ut av kjølevanssutløpet, bør du enten kontakte en servicemekaniker eller ta motoren til et verksted. Dette kan du gjøre selv, men for å få til dette må du løfte ned deler av propell/girhuset og skruene kan være vanskelig å løsne. Det kan medføre mer skade enn gavn på motoren om du ikke har erfaring eller riktig dimensjonert verktøy. Smør bevegelige deler og nipler med litt marinefett eller grease.

På selve motorstammen har man også en tappeskrue for girolje. Denne bør du løsne, for så å kontrollere fargen på oljen. Grå olje betyr vann, som igjen betyr ikke bra. Her bør du konsultere fagfolk om du ikke kjenner til hvordan denne skiftes.  

Vasking
Mange tror at det er best å begynne med vaskingen utvendig. Vi gjør motsatt, vi avslutter med det.
Hvorfor. Jo fordi man må kanskje søle både med olje og bensin i båten når man sjekker motoren. Bruk et par sko som ikke er for riflete i såle. Da legger du igjen mindre skitt når du beveger deg oppe i båten.
Når man vasker bil starter man også med taket. Det vil  si du vasker deg ut fra senter i båten for at all skitten skal ut. Bruk selvlenseren til å få ut det møkkete vannet. På den måten får du også sjekket om selvlenseren er åpen. Hvis den er tett vil båten kunne synke i løpet av noen regnfylte dager.
Bruk ikke høytrykksspyler innvendig. Da sprøyter du bar møkka utover og inn i de krokene den helst ikke bør være. En vanlig kostevask er best innvendig, så tar du ut det møkkete vannet med et øsekar eller du koster det ut igjennom selvlenseren. Husk å skylle selvlenseren etter dette.

Polering er ganske viktig når det gjelder sluttføringen av en god vårpuss. På den måten tåler båten mer vannsprut uten å bli matt, og det er mye hyggeligere å kjøre rundt i en båt som skinner enn en som ikke ser vedlikeholdt ut. Alt dete ender så opp i at jo bedre vedlikehold, jo sikrere er båten totalt sett.

Bedre å være føre var

For å spare deg for overraskelser anbefaler jeg at du gjør mye av denne jobben på høsten allerede. Som for eksempel å spraye hele motoren under lokket med en marin fettspray. Dette vil hindre korrodering og rustdannelse gjennom vinteren.
Ta ut batteri og bensintank hjelper også. Viktig at du lagrer dette tørt og ikke alt for kjølig.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen