Bavaria satser på bensinmotorer

Bavaria satser på bensinmotorer

Den tyske båtprodusenten Bavaria har inngått avtale med Mercruiser om levering av bensinmotorer som standard på alle sine nye motorbåter utenom 38- og 43-foteren.

Publisert Sist oppdatert

Brunswick og Mercury Marine har varslet at Bavaria-Yachtbau i Tyskland nå skal ha bensinmotorer levert av Mercruiser som standard i alle båter opp til og med 34 fot. 38- og 43 sport kommer med diesel som standard, men  med bensin som tilvalg, skriver International Boating Industry (IBI news).

Årsaken til dette valget står det ingen ting om i meldingen, men at det handler om å gjøre inngangsprisen mer atraktiv, behøver man vel ikke å ha en mastergrad i økonomi for å tenke seg. Det handler også om at både Europeerne og Amerikanerne er mer vennlig innstilt til bensin både av miljhensyn og på grunn av pris. De har jo som kjent ikke avgiftsfri diesel slik som oss.

Verftet vil tilby MerCruisers 5.0L MPI (260hp),  377MAG (320hp) og kraftverket 8.2MAG HO (430hp) i sine respektive båtmodeller. Alle motorer er tilgjengelige med SmartCraft motor kontroller og digital gass og gir (DTS) som standard, en teknologi som ble utviklet av Mercury i 1999 og har siden samlet over 10 millioner driftstimer hos sluttbrukeren.

Mercurys Axius Premier system vil også være tilgjengelig for alle donbbeltinnstallasjoner. Dette er et styringssystem som virker på samme måte som IPS-poden, men på vanlig drev. Vi i båtliv tetset dette for to år siden på en Bavaria, og kalte det vel den gang for en liten revolusjon.

-Vi er glade for sammarbeidet med Mercury/MerCruiser. MerCruiser tilbyr et enestående forhandlernett i Europa, med rask service og kort tid på deleleveringer for våre kunder hvor som helst i verden, sier Mike Lessig, salgsdirektør for Bavariaverftet til IBI news.