Ny Riva først til Norge
Ny Riva først til Norge
Ny Riva først til Norge
Ny Riva først til Norge

Ny Riva først til Norge

Båtforhandler og superkremmer Jon Olav Lefdal ba Riva ta opp igjen produksjonen av den gamle klassiske 27-foteren. For at de skulle gjøre det måtte han love å kjøpe de tre første båtene.

Publisert Sist oppdatert

Når man er fra Norges mest kjente hestehandlerfamilie, var selvfølgelig Lefdal ikke snauere enn at han lovet Riva at de tre første båtene skulle han bli kvitt.

Med en prislapp på nesten tre millioner stykket, snakker vi ikke hvermansen-båt. Men hvem har noen gang sagt at Riva er en selvfølge å eie. Det myteomspunne  merket har alltid  vært forbundet med fordums glamour og rivieraens kjendiser. Kanskje det sterkeste merkenavnet båtindustrien noen gang har skapt. Båtverdenens svar på Jaguar og Harley Davidson. 

At Riva nå tar opp igjen produksjonen av den mindre Riva, påstår Lefdal at han har en stor aksje i. Den nygamle Rivaen har fått navnet ISEO, og linjene tilbake til gamle Aquarama Super med turkise seter og tung mahogny er så absolutt til stede.

-Hvorfor et så stort engasjement for denne båten, spør vi?

-Jo den er så fin å traile, den er smal og lett nok til å få bak en bil. Og så hadde vi bruk for en ny innstegsbåt fra Riva som kostet mindre.

-Lett, den veier jo nesten tre og et halvt tonn?

-Ja, men har du råd til en slik båt, har du råd til en skikkelig trekkvogn også. Jeg kan for eksempel enkelt ta den bak min Mercedes 420 ML.

-Ja, da så!

Uansett, så står altså annerledeslandet Norge først på kundelisten til Riva når de i disse dager gjør seg klare til å lansere ”ur-modellen” tilbake i markedet. Vi ser at ”nyskapningen” er en mer moderne og mindre kantete enn sine forgjengere. Materialvalget er ikke lenger så dristig som det en gang var. Den turkise innredningen er nå duset kraftig ned med mer tidsavstemt fargevalg. Moderne dieselmotorer og bensinmotorer har tatt plass i motorrommet, borte er de gamle bensinslukende Chrysler, Crusader og Chris Craft motorene fra fordums tider. For å markere denne avstanden enda mer, kan også nye ISEO leveres i en hybrid versjon. Den er også den første båten til Riva som kommer forberedt for bruk av iPad til både informasjon og underholdning om bord.

Riva er fortsatt ingen racerbåt. Til det er skroget for flatbunnet. 15 grader V-bunn er noe snaut om du møter kort og stump sjø som er vanlig i mange norske fjorder. Båtene var jo opprinnelig utviklet for innsjøene rundt Sarnico i Nord-Italia, hvor gamle Carlo Riva gjorde merket verdensberømt ved å putte 60-tallskjendiser som Sophia Loren, Brigitte Bardot og Peter Sellers om bord i båtene sine.

Spesifikasjoner:

Lengde:8,24 m

Bredde: 2,50 m

Dybde: 0,88 m

Vekt: 3,46 tonn

Antall personer: 6

CE: B

Motorer:

Yanmar 260 hkm (34 knop)

Yanmar 320 hk ( 37 knop)

Mercruiser bensin 380 hk (38 knop)