Viksund henter frem vinnerresepten
Viksund henter frem vinnerresepten
Viksund henter frem vinnerresepten
Viksund henter frem vinnerresepten
Viksund henter frem vinnerresepten
Viksund henter frem vinnerresepten
Viksund henter frem vinnerresepten
Viksund henter frem vinnerresepten
Viksund henter frem vinnerresepten

Viksund henter frem vinnerresepten

Etter noen tiår med cabincruisere som primærprodukt kommer Viksund tilbake som snekkeleverandør.

Publisert Sist oppdatert

På sekstitallet var pater familias Erling Viksund med på å revolusjonere norsk båtindustri, først med den legendariske «Sabbcruiseren» - som på 70-tallet ble avløst av en rekke velbyde og sjøsikre snekker med skroglengde i centimeter som modellbetegnelse, fulgt av typenavn som Columbi, Goldfish, Frontier og Combi. Senere valgte Erling å grunnlegge en sidegren av familiekonsernet og markedsførte en serie Sri Lanka-byde småbåter, mens sønnen Rune bygget cabincruisere i Strusshamn. Men etter rekonstruksjonen av konsernet i fjor er trådene igjen samlet i ett selskap, både cabincruisere og småbåter. Og nå vil verftet ta opp produksjonen av snekkene som gjorde Viksund til et internasjonalt merkenavn.

Men hva nybåten skal hete er ennå ikke klart. Det vil Viksund at Båtlivs lesere skal være med på å bestemme.

Modulbyggete båter

Dette er i alle fall utgangspunktet for tredje generasjon Viksund-leder i Strusshamn, Martin Viksund. Markedssjefen har sammen med daglig leder Rune Viksund fått den kjente konstruktøren Geir Arnestad til å tegne en serie modulbyggete snekker i 25-fotsklassen. Med i samarbeidet er Tor Oftebro i Mandal Treinnredning.

 - Vi vil bygge båtene med maskiner fra 18 til 220 hestekrefter, dette blir altså både planende båter med fartsressurser på 30-35 knop og klassiske, saktegående deplasementmodeller. De raskere utgavene får en liten finnkjøl, men båtene kan også leveres med dyp kjøl, sier Martin Viksund.

Yngste blad Viksund har planer om å bygge mange utgaver av 25-foteren; som åpen sjekte, som klassisk hard-top, som styrehusbåt med bakvegg, som weekendcruiser med større styrehus og mindre dekk - og som klassisk sørlandssnekke med vindskjerm. Alle blir i sin helhet bygget i Norge.

 - Hybrid/el-drift er også på tegnebrettet, sier Viksund, som selv kaller dette båter etter «Lego-prinsippet».

Den første båten er ennå under bygging og skal avdukes på «Sjøen for alle» på Lillestrøm i slutten av mars. Første byggenummer blir en åpen speedsjekte med kraftig motor. Med stor motor vil startprisen krype opp mot en halv million, men Viksund ser for seg at de enklere versjonene med 18 hk Yanmar vil få en grunnpris på vel 350.000 kroner.

Plass på markedet

- Men er ikke dette et marked som allerede er godt dekket av merker som Marex, Inter, Agder og Skager - for å nevne noen? Snekken er jo slett ikke borte! Hva er det som skiller denne båten fra konkurrentenes modeller?

- Ja, det finnes fine båter på markedet, men 25-foteren er likefullt en båt vi har store forventninger til. Ikke bare er dette en båttype vi tidligere har hatt et veldig godt grep om, snekkemarkedet er også et segment der konkurransen fra lavkostland er betydelig mindre. Vi håper og tror også at vi med nybåten faktisk kan definere vårt eget marked, sier Viksund.

Båten har en del interessante tekniske om ikke akkurat revolusjonerende løsninger, med propelltunnell, NACA-kjøl, konkave spant, regulerbare flaps og automatisk fylling av den stabilliserende fiskbrønnen. Skroget er i utgangspunktet optimalisert for hastighet opp mot 22 knop med moderat motorkraft (72 hk) og ved en estimert marsjfart på vel 15 knop blir forbruket da under 0,3 l/n.m.

Martin Viksund mener at det med god distribusjon dermed er mulig å nå målgrupper fra 18 til 80 år:

 - Eldre som primært er på jakt etter stabilitet og moderat, men brukbar fart ønsker kanskje et alternativ til typiske skjærgårdsjeeper - men vi tror altså de mange versjonene gjør at modellen kan finne markeder i alle aldersgrupper.

- Og hva skal så barnet hete?

- Dette har vi vært veldig usikre på og derfor inviterer vi norske båtfolk til å være med på å foreslå et godt navn på serien. Vår intensjon er at vinneren blir invitert til Oslo sammen med familien på vår regning - og skal få avduke nybåten på Sjøen for alle, sier Martin Viksund.

Tekniske data:

Lengde o.a. 7,50 m

Bredde: 2,60 m

Vekt, ca. 1500 kg

Motor: 12 – 220 hk (samt hybridinstallasjoner/ elektro)

Maks. hastighet: 30-35 knop