Sportsbilinspirert hardtopp i aluminium
Sportsbilinspirert hardtopp i aluminium
Sportsbilinspirert hardtopp i aluminium
Sportsbilinspirert hardtopp i aluminium
Sportsbilinspirert hardtopp i aluminium
Sportsbilinspirert hardtopp i aluminium
Sportsbilinspirert hardtopp i aluminium
Sportsbilinspirert hardtopp i aluminium
Sportsbilinspirert hardtopp i aluminium
Sportsbilinspirert hardtopp i aluminium
Sportsbilinspirert hardtopp i aluminium
Sportsbilinspirert hardtopp i aluminium
Sportsbilinspirert hardtopp i aluminium
Sportsbilinspirert hardtopp i aluminium

Sportsbilinspirert hardtopp i aluminium

Finske sportsbilinspirerte Drive har lansert tre nye båter. Den mest spennende er hardtoppen som nylig ble avduket i Sverige.

Publisert Sist oppdatert

GØTEBORG (BÅTLIV): Det er skikkelig drive i den finske produsenten av aluminiumsbåter. De lanserte sine første modeller i fjor, og i år slår de likeså godt til med tre nye modeller. Ettersom Drive er under Fiskars, som foruten sakser og kniver også lager alumniumsbåtene Buster, får de bruke deres velprøvde skrog. Det vil si at Open 50 har skroget til Buster L, mens Daycruiser 66 og Hardtopp 66 har skroget til Buster XXL. Mer velprøvde aluminiumsskrog skal man lete lenge etter. Dermed blir det inventaret og brukevennligheten som blir avgjørende for disse båtene.

Familievennlig

Hardtopp-båter i aluminium har vi ikke sett før, og hardtoppbåter er heller ikke kjent for å være pene. Heller ikke aluminiumsbåter er kjent for å være noen designbomber. Men Drive har klart det, begge deler. Hardtoppbåten er tøff i utseende og den fremstår nærmest som en sportsbil, slik vi aldri har sett en hardtopp før. Vi klatrer om bord i båten. Båten er nesten rykende fersk fra fabrikk. Hardtoppen har også kalesje, selv om produsenten ikke rakk å få den montert i utstillingsmodellen.

Fordelen med en hardtopp, kontra daycruisern, er at båten er mye mer sosial med tanke på familieturer. Mens ungene gjerne leker inne i kabinen, sitter de voksne under åpen himmel, og alle kan fortsatt ha øyekontakt. Samtidig har båten daycruiserens egenskaper med overnattingsmuligheter og porta potti.

Trang passasje

Vi setter oss i førerstolen. Det gir litt følelsen av å sette seg ned i en gammel sportsbil. Her håper vi det blir mulighet for å justere setet opp og ned. Selv skulle jeg i hvert fall gjerne hatt mer oversikt uten å strekke hals. Men så lever vel dette kanskje opp til imaget til Drive, som nettopp er sportsbillignende båter. Instrumentpanelet er oversiktlig, men hvitt og skinnende tak gir noen reflekser i de øverste instrumentene, i hvert fall inne i messehallen.

Skal du på fordekket bør du være i grei form og ikke ha en altfor stor kropp, om du ikke er en god balansekunstner som kan bruke tåspissene på det lilles som til nød kan kalles dollbord rundt hardtoppen. Luka opp til fordekket er så liten at mange vil få problemer med å komme gjennom, så her blir nok enkelte kjøpere ekskludert. Vel å merke er det en leider som kan vippes ned for lettere å komme seg fram på fordekket.

Lettere fremkommelig

Vi klyver også om bord i daycruiserutgaven for å se hva som skiller disse to båtene, bortsett fra at den ene er daycruiser og den andre hardtopp. Daycruiseren har samme interiørløsning på hoveddekket, og førerposisjonen er også ganske lik. Her er det derimot lettere å komme seg fram på fordekket, ved at man lokker luka inn til kabinen. Luka er integrert leider. Vi kikker inn i kabinen og stusser over manglende ventilasjon om luka til hoveddekk lukkes.

En halv million

Prisen for Drive 66 Hardtopp i Sverige er 509.000 svenske kroner med 150 XL Verado. Daycruiservarianten er noe billigere, og koster 489.000 svenske kroner med samme motorstørrelse. Den finske produsenten mener at prisen blir omtrent det samme i Norge, da vi kan trekke fra diferansen i kroneverdien og legge til den norske HK-avgiften. Momsen for nybåtkjøp i Norge og Sverige er lik.

Den minste modellen, Drive 50 Open, koster 194.000 svenske kroner med en F50 EFI.

Båtene har noen solide tilbehørspakker, som fort legger litt på i prisen. De største modellene har to navigasjonspakker, og den største med hele 12 tommers skjerm, en Garmin 6012. Du må da legge til 17.500 kroner. Velger du mindre skjerm får du Garmin 720S til 17.400 kroner. I tillegg kan du velge comfort-pakke til 11.600 (Bord, solseng og matter til cockpit), entertraimentpakke til 20.600 (CD/radio, høytalere, kjøleskap og dobbel batteripakke), perfrormance-pakke til 14200 kroner (trimplan, vindusvisker og mer komfortable seter) og Camper-pakke til 17100 kroner (bl.a. pentry).