Verdenspremiere på Yanmars nye V8
Verdenspremiere på Yanmars nye V8
Verdenspremiere på Yanmars nye V8
Verdenspremiere på Yanmars nye V8

Verdenspremiere på Yanmars nye V8

Yanmar viser for første gang frem sin nye lettvekts V-8 dieselmotor i Düsseldorf. Sammen med det nyutviklede 370-drevet kan dette bli en kraftpakke i markedet.

Publisert Sist oppdatert

Stikkordene for den nye maskinen er høy ytelse med lav vekt. Personer fra Yanmarsystemet som har kjørt den nye pakken sier dreiemomentet i denne motoren er helt unik. At den har 3800 omdreininger som maks turtall gjør den også hissigere enn andre sammenlignbare motorer, i følge Yanmars testteam her i Norge.

Avansert

Den nyutviklede 4,5-liters V8 dieselmotor med to turboladere, bygger på en Toyota-blokk. Den leveres med et nyutviklet Canbus system som er hentet fra bilindustrien, og som gjør det mulig å overvåke og lese av alle data om og i motoren. Den vil bli levert i to utgaver, enten med 320 hk (235 kW) eller 370 hk (272 kW). Den oppfyller de nylig innførte europeiske utslippskravene. Motoren skal være meget stillegående, og med lite vibrasjoner. På grunn av vekten og det kompakte ytre blir den også lett å få ut og inn av motorrommet. Den leveres med en dynamo som utvikler hele 180 ampere. Motorene er først og fremst utviklet for båter opp til 45 fot.

Hydrodynamiske hekkaggregat

Også det nye hydrodynamiske drevet ZX370 er helt nytt. Her har man integrert en mer stillegående girveksling som har fjernet all klask og klunk som er vanlig i mange drevutgaver. Du kan også få den med det nye pod- styresystemet som er utviklet av Yanmar. Da med andre girløsninger fra ZF.