Søk i arkivet

Den perfekte kompaktcruiseren

Galia 670 har hentet tilbake noe av den gamle tankegangen om at selv små båter kan bli store familiebåter. Båtliv presenterer nok en verdensnyhet fra Düsseldorf.

Polske Galeon har vokst til en av kjempene i Europeisk båtproduksjon. Deres småbåtserie heter Galia, og i fjor vinter ble den lukkede styrhusbåten Galia 650 presenteret med norsk skrogdesigner.

I år følger de opp med nok en båt i samme segmentet, men denne gang enda rimeligere, og spekket med fine detaljer som gir den høyeste skår på brukervennlighet og romutnyttelse. Båten er først og fremst den perfekte innstegsbåten for en familie til båtlivet. Den har mulighet for seks køyeplasser, vel og merke noen av dem beregnet på barn og unge. Det er mange år siden vi har sett en båtprodusent tørre og lage ”akterkabin” på en 22 fots båt, men dette har Galia gjort nå. Under akterdekket er det gitt plass til en liten stikkabin, som blir en perfekt hule for de aller minste. Inne er det også mulighet til å senke bordet i dinetten, slik at du kan regne med en liggeplass eller to her også, vel og merke hvis man ikke er for stor eller lang. Foran er det en klassisk v-køye med greie nok mål for mor og far. I prisen på 28.500 Euro får man også to styreposisjoner inkludert. Dette gjør båten til en perfekt fiskebåt. Akterdekket er ikke stort, men å lage en slik båt utfordrer kompromissene i langt større grad en på en vanlig daycruiser.

Galia 670 MC, har vært nødt å gå på akkord med bredden på dollbordene, men med kraftige håndrekker hele veien langs taket byr det ikke på noe større problem å ta seg fra for til akter utvendig. Det er også et større vindu som kan åpnes i fronten slik at man kan ta seg ut på fordekket. Litt mye klatring for vår smak, men er man godt trent går dette som en lek.

Toalettrommet har fin størrelse med ståhøyde på 190. Det er ingen vask i forbindelse med toalettrommet, så for å vaske hendene må man ut i salongen å benytte vasken i pantryet.

Se film (teksten fortsetter under filmen):


Båten er beregnet for motorer mellom 90 til 250 hk. Det er kjørt en sjøtest av båten før den kom til messen i Düsseldorf, og der klarte man en toppfart på like over 30 knop med en 150 hk. På grunn av utstyret og det kraftige overbygget på denne  båten, er dette en ganske tung båt. 2150 kg betyr at den må ha motor for å gå økonomisk i sjøen. Den får heller ikke særlig hjelp av mye bæreflater på undervannskroget (shinen). Dette er et skrog hvor v-bunnen går helt akter, og som burde gjøre båten meget god i sjøen. 

Lengde: 6,82 m
Bredde: 2,51 m
Dyptgående: 0,56 m
Vekt: 2150 kg
Drivstofftank: 115 ltr
CE: C
Antall personer: 6
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen