Sniktitt på Bavaria 43 HT
Sniktitt på Bavaria 43 HT
Sniktitt på Bavaria 43 HT
Sniktitt på Bavaria 43 HT
Sniktitt på Bavaria 43 HT
Sniktitt på Bavaria 43 HT
Sniktitt på Bavaria 43 HT
Sniktitt på Bavaria 43 HT
Sniktitt på Bavaria 43 HT
Sniktitt på Bavaria 43 HT
Sniktitt på Bavaria 43 HT
Sniktitt på Bavaria 43 HT

Sniktitt på Bavaria 43 HT

Hvorfor ikke ta en titt på verdenspremieren før alle andre? Vi har lurt oss om bord i splitter nye Bavaria 43 her i Düsseldorf.

Publisert Sist oppdatert

Dette er virkelig en stor båt. Mye for pengene er blitt en klisje når det gjelder Bavaria, men igjen bør konkurrentene skjelve i buksene, når den tyske båtgiganten nå verdenslanserer sin nye 43 HT her i Düsseldorf. Båten har tre doble sovekabiner, alle med full ståhøyde. Den tradisjonelle midtsalongen med spiseplass og bysse er beholdt slik den er på alle søstermodellene. At dusj og toalettrom er adskilt,  er en klar fordel, men for å bruke dusjrommet må du inn i sovelugaren foran for å bruke. Toalett og bad har egen dør fra midtsalongen.

Vi ønsker ikke å sammenligen disse to båtene direkte, men ser vi på Windys 44 fort Chinook som også står her i Düsseldorf, skiller det over 3 millioner kroner i pris på disse båtene. Begge har tre sovelugarer, og begge leveres med to motorer og drev. Begge har stort soltak og er åpen ut mot akterdekket fra cockpit.

Se film (teksten fortsetter under filmen):

Bavarias 43 foter kommer i både en åpen versjon og som hardtop, sistnevnte har et gigantisk skyvetak. Et annet kjennetegn ved modellene er de store siderutene i skroget.

Prisforskjellen mellom de to modellene er 20.000 euro uten moms og avgifter, noe som fabrikken selv innrømmer vil gjøre valget vanskelig for mange av kundene. Men vi skulle tro at de fleste nordmenn som vurderer disse siste godbitene fra Bavarias BMW-designete motorbåtserie vil velge hardtop-utgaven, ikke minst siden den norske Bavaria-importøren har vært direkte involvert i modellutviklingen.

Norge er nå et viktig marked for tyskerene, og ifølge importør Lars-Erik Solvang har fabrikken lyttet til en rekke av de norske innspillene - blant annet om at dette burde bli en båt med tre sovekabiner.

 

Bavaria skriver i en pressemelding at HT-prisen starter på 259.900 euro (NOK 1,95 mill) uten avgifter, et beløp som i Norge naturlig nok må justeres opp en hel del, ikke minst grunnet avgiftene på de doble 370 HK Volvo Penta D6-maskinene fabrikken leverer som standard.

 

Tekniske data, Bavaria 43 Sport (HT)

 

LOA: 13,83 m

Vannlinjelengde: 11,22 m

Skroglengde: 13,22 m

Bredde: 4,41 m

Høyde over vannet: 3,35 m (3,33 m)

Total høyde: 4,08 m (4,06)

Dyptgående med senket drev: 1,1 m

Tørrvekt: 11.750 kg (11.950)

Diesel: 1.500 l

Vann: 410 l

Antall personer: 12

Lugarer: 2/3

Køyer: 4/6

Høyde i salong: 2,10 m

CE-kategori: B

Standardmotorer: 2 x Volvo Penta D6-370 EVC

Grunnpris: 239.900 euro (259.900) eks avgifter.

 

 

Tekniske data, Bavaria 43 Sport (HT)

 

LOA: 13,83 m

Vannlinjelengde: 11,22 m

Skroglengde: 13,22 m

Bredde: 4,41 m

Høyde over vannet: 3,35 m (3,33 m)

Total høyde: 4,08 m (4,06)

Dyptgående med senket drev: 1,1 m

Tørrvekt: 11.750 kg (11.950)

Diesel: 1.500 l

Vann: 410 l

Antall personer: 12

Lugarer: 2/3

Køyer: 4/6

Høyde i salong: 2,10 m

CE-kategori: B

Standardmotorer: 2 x Volvo Penta D6-370 EVC

Grunnpris: 239.900 euro (259.900) eks avgifter.

Med dagens kurs pr 14.11.10 er prisen da henholdsvis ca NOK 1,95 mill og NOK 2,12 mill.