Hydrolift S-28

Hydrolifts nye sommer-stjerne tålte minus 15

Og pakke ut en splitter ny norskdesignet båt, er ikke noe dårlig kalendergave. Hydrolift S28 er en utpreget sommerbåt, men var mer enn tøff nok til å ta oss midtfjords i minus 15. I 50 knop kjentes det ut som minus 40.

Publisert Sist oppdatert

Vi noterer 1. desember i loggen. I Fredrikstad er det -15 grader, og på havna i Gressvik ligger Hydrolifts nye S28 og småfryser. Bård Ekers nye luksusjeep skal skjære seg ut av hinneisen som ligger som et lokk på bukta. Sola minner mye om sommer, men gradestokken forteller oss at dette ikke er dagen for verken bading eller bruk av solseng. I dag er shorts og bar overkropp byttet ut med Finlandshette, dunjakke, slalombriller og flere lag med ull. Men lever man i et land hvor halve året er dekket av is, så får man nyte slike ultrafantastiske førjulsdager også.

FAKTA

Lengde:9,1 m
Bredde:2,55 m
Skrog:24 grader V-bunn, to step teknologi
Vekt:fra 2000 kg
Bensin enkel-motor:330 hk - 850 hk på drev
Diesel enkel-motor:350 hk - 370 hk på drev
Diesel twin-motor:2 x 265 hk - 2 x 286 hk
Sitteplasser:5 - 8 personer (avhengig av interiørlayout)

HAVTÅKE: På vei ut mot Strømtangen fyr i 50 knop og med minst 40 minusgrader i fleisen. Et herlig båtliv for den som er riktig kledd.

Kjendis

Hydrolifts nye S28 er allerede i ferd med å bli kjendis. Den er nominert til Årets Motorbåt i Europa. I høst var Discovery Channel på besøk og fulgte produksjonen av båten. Dette blir presentert i et større program neste sommer hvor denne båten blir eksemplet på det ypperste av ny norsk design.

Toppfart over 50 knop

S28 er en videreføring av C27, som er en sportsbåt i daycruiserformatet. På den nye båten har man lagt på mer bæring bak i form av et lengre skrog. I båten vi prøvekjørte stod det en Volvo Penta D6. Hakket for treig og tung for denne båten synes vi. Toppfarten vi oppnådde med 4 voksne og 260 liter fuel om bord var likevel akseptable 49,7 knop. Testteamet til Hydrolift har hatt den oppe i 55 knop, men velger og bruke en gjennomsnittsmåling på 52,3 knop som gjeldende makshastighet.

Som å kjøre på Nike Air

Kjøremessig leverer alltid Hydrolift varene. Båten føltes tung og trygg i sjøen, men vi følte likevel at de to store steppene som er videreført også på denne båten, gjorde at vi fløt lett oppå sjøen. Helt fra 20 knop og oppover var det som om båten gikk på Nike Air. Den var ikke spesielt følsom på drevtrimmen, men likte seg best rundt pluss 4-5 på trimindikatoren. I sving merket vi tyngden på motoren, og at vi hadde to voksne på akterbenken. Den satte seg skikkelig nedpå med rumpa, og vi tapte ganske mange knop i de krappeste svingene. Men, det skal sies at vi stupte inn i svingene fra toppfart, og for meg oppfattet jeg det som ekstra sikkerhet at en båten satt godt seg i svingen. De farligste situasjonene med sportsbåter skjer når de slipper taket i sving og man rett og slett ruller rundt.

Stille båt

Det viktigste med en prøvekjøring av båter i denne klassen er hvordan de føles når de presses i litt sjø. Vi måtte langt ut for å finne bølger denne dagen, men sørvest av Strømtangen fyr er det alltid en masse drittsjø å leke seg i. Hydrolift S28 oppførte seg ekemplarisk. Både sidesjø og motsjø taklet den uten problemer. Den var ikke ustyrt med trimplan, og hadde ikke monsterutslag på drevtrimmen. Dette gjorde båten forholdsvis lite krevende å kjøre. Den var herlig stille, selv i 30 knop stående og uten kallesjetaket oppe, kunne vi føre en samtale med sidemannen uten problemer. Sittende ble det helt stille. Båten er generelt veldig stille. Ingen løse luker eller deler som skrangler, totalt stum er vel utrykket vi brukte.

Flere motoralternativer

Båten kan leveres med mange forskjellige motoralternativer. Både bensin og diesel, og med singel og dobbel innstallasjon. Maks fartsområde til båten ligger mellom 45 og 60 knop pluss. Alt avhengig av vekt og motor. Når vi bruker uttrykket som «litt treig med en diesel på 370 hk», betyr det nødvendigvis ikke at båten går fort nok. Det vi da legger i uttrykket treig, er at den ikke gir oss muligheten til å kjøre aktivt med gassen når man nærmer seg toppen av omdreiningskurven. En bensinmotor leverer akselerasjon på en helt annen måte, og vil dermed også øke kjøregleden for den som søker ekstra utfordringer i stor sjø og høye hastigheter.

SPRAYHOOD: Det gikk fi nt å få opp nyvinningen, den elektriske sprayhooden, en krevende idé og et produkt som er utviklet av Bård Eker og Hydrolifts dyktige ingeniører.

Smarte løsninger

Det vi var mest spent på under denne prøvekjøringen, var om den nye elektriske sprayhooden (kalesjetaket over konsollet) virket etter en kjøretur med kulde opp mot 40 minus og sjøsprøyt som glasserte deler av båten. Og jo da, det knirket litt i starten, men taket kom pent ut av «boksen» sin og på plass uten problemer. Problemet ble Bård Ekers kalde fingre, som måtte få hjelp med å feste kalesjerammen til vindskjermen.

Putene til solsengen er laget slik at de kan lagres i tilpassede åpninger i sittebenkene. Nytt og definitivt veldig Eker'sk. Inne i kabinen er det gitt plass til et spyletoalett og to køyer. Ingen luksus, men greit nok om du må og de to som skal sove der, er glad i hverandre. Vi har prøveligget og sittet i kabinen, og ble vel egentlig litt overrasket over hvor stor plassen var når man først fikk kommet seg gjennom luka.

Badeplattformen er tilpasset stor aktivitet mot vannet, og om ikke dette kan defineres som en Sports Utility Boat, har den i hvert fall mange bruksområder for familien som liker aktive og opplevelsesrike dager, om det går i fem eller femti. For den som er opptatt av byggematerialer, så kan båten leveres enten i en glasfiber sandwich versjon eller som en ren karbonutgave.

LAYOUT: Den oser av muskler både inn- og utvendig. Alt er laget lokalt, og ønsker du det, kan du til og med få den med hel kalesje.

Heftig pris

Det meste av det som lages på Hydrolift, er gjort for hånd. Delene lages mye innomhus eller hos lokale underleverandører. Dette koster penger. Mange penger. Derfor prises heller ikke Hydrolift for å vinne massene, men for å nå de som har råd til en slik båt. Prisen på S-28 starter på 1,9 millioner; da kommer alt av ekstrautstyr i tillegg. Både kalesjetaket og det nye, integrerte fendersystemet kommer da på toppen, med 150 000 kroner ekstra.