Billigere luksus-yacht i rustfritt stål
Billigere luksus-yacht i rustfritt stål
Billigere luksus-yacht i rustfritt stål
Billigere luksus-yacht i rustfritt stål
Billigere luksus-yacht i rustfritt stål
Billigere luksus-yacht i rustfritt stål
Billigere luksus-yacht i rustfritt stål
Billigere luksus-yacht i rustfritt stål
Billigere luksus-yacht i rustfritt stål
Billigere luksus-yacht i rustfritt stål
Billigere luksus-yacht i rustfritt stål
Billigere luksus-yacht i rustfritt stål

Billigere luksus-yacht i rustfritt stål

Italienske Gamma 20 på 73 fot er ikke så ulik Azimut Magellano 74. Men det er noen store forskjeller. Gamma 20 har stålskrog og er nesten åtte millioner billigere.

Publisert Sist oppdatert

Gamma 20, som er for liten til å betegnes som superyacht, skal ifølge verftet holde kvaliteten vi finner innenfor superyacht-segmentet.

Vi begynner på flybridgen. Der er det god boltreplass, med pantry og grill. Den bare delen av flybridgen har en enorm solseng, med plass nok til å breie seg ut for fire personer. Vil man sette seg ned og ta et glass vin er det en sofa med bord. Føreren har plass til en ved siden av seg, i tillegg til at det er en stor avrundet benk, der man kan holde føreren med selskap.

Holder ikke solsenga på flybridgen er det en nesten like stor solseng på fordekket. Og ønsker man å sitte i skyggen er det en større sittegruppe under forlengelsen av flybridgen.

Som et interiørhjem

Trekker vi inn i salongen, minner det mer om en salong i et interiørhjem, og her kan sikkert eieren tilpasse sitt behov. Lenger foran er en spisegruppe, med stoler og benker. Her finner vi også yachtens bysse.

Helt foran er førerhuset, der opplevelsen av kontroll nærmest må bli total. Med kameraet som viser utsikten akterover har man nærmest 360 graders panoramautsikt for føreren.

Trekker vi ned er det to hovedlugarer, helt akter og ved baugen. I tillegg er en lugar midtskips. Alle lugarene har eget bad og toalett.

Trawlerfart

Gamma 20 er ikke noe fartsmonster. Marsjfarten ligger på 14 knop, men vil du dra på klarer du å presse den opp i 18 knop, avhengig av motoren du velger. I marsjfart ligger forbruket på 36 liter i timen, og med en drivstofftank på 5500 liter bør du komme langt.

Hele båten er bygget i stål. Halvt lastet har den en oppgitt vekt på 58 tonn.  Til sammenligning er Azimut Magellano 74 som er en fot lenger oppgitt med en vekt på 56 tonn. 

Besparende prosess

Byggeteknikken er ikke det vi pleier å gå mest inn på, men med Gamma 20 bruker verftet noe de kaller Smart Kit, som første gang ble presentert under Fort Lauderdale Boat Show i 2009. Denne metoden gir kortere produksjonstid og ligner mer på et byggesett. Gamma 20 kan sjøsettes etter cirka sju måneder etter at produksjonen er satt i gang. Denne teknikken gir da også naturlig nok en kostnadsreduksjon. På nettsiden Yachts around the world antydes det at Gamma 20 vil koste 1,96 millioner euro (ca 16 millioner kr før avgifter). Azimut Magellano 73 oppgis med en pris på 2,9 millioner euro (ca 24 millioner kr før avgifter).

Spesifikasjoner for Gamma 20

Lengde: 22,10 meter

Bredde: 20,20 meter

Dyptgående (halvlastet): 1,45 meter

Motoralternativer: Yanmar 6SY 650, Yanmar 7SY720, Yanmar 8SY 900 STP

Generator: 16 Kw

Pris: 1,96 millioner euro