Sofistikert håndverk fra fotballfrelst by
Sofistikert håndverk fra fotballfrelst by
Sofistikert håndverk fra fotballfrelst by
Sofistikert håndverk fra fotballfrelst by
Sofistikert håndverk fra fotballfrelst by
Sofistikert håndverk fra fotballfrelst by
Sofistikert håndverk fra fotballfrelst by
Sofistikert håndverk fra fotballfrelst by
Sofistikert håndverk fra fotballfrelst by
Sofistikert håndverk fra fotballfrelst by
Sofistikert håndverk fra fotballfrelst by

Sofistikert håndverk fra fotballfrelst by

10 000 elleville Fredrikstad-folk satte byen ettertrykkelig på norgeskartet torsdag kveld. Sjampisen virket som frostveske, og folk så lykkeligere ut enn noensinne. Selv stod vi innendørs med et glass brus og fikk  være med på avdukingen av en skikkelig verdensnyhet.

Publisert Sist oppdatert

Det skjedde to store ting i Fredrikstad torsdag kveld.

Først og størst. Hydrolift duker av sin nye S28 med 40 forventningsfulle fans og pressefolk til stede. Nest størst. Fredrikstad stadion koker fordi 10 000 elleville fotballfrelste fans feirer byens opprykk til eliteserien.

Båtliv var selvfølgelig til stede på førstnevnte. Vi angrer ikke. Byen og folket hadde nok fokus et litt annet sted denne kvelden, noe som behørig ble bemerket av Hydrolifts egen sprinter og markedsansvarlig Geir Moen. Friidrettsfolk har jo aldri vært opptatt av fotball, og fotball kan man jo se på TV,  setter man på GET-boksen kan man til og med se jubelbruset så mange ganger man vil. Nei da var det bedre å spise håndlaget konfekt, drikke lissom sjampis og trekke duken av en ny båt med Bård Eker og gutta i pluss 24.

Hvorfor 25 november?

Som alltid når man lager en ny båt hos Hydrolift er det lite som overlates til tilfeldighetene. Eker er selverklært kontrollfreak, og hands on fra A til Å. Prisen er en ting, men når vi begynner å gå båten etter i sømmene, skjønner vi at dette ikke er noen vanlig samlebåndspolakk. At det skal gå fort på sjøen er viktig, men som Bård Eker sa da han presenterte båten, er det viktig at det ikke går like fort i svingene når man skal utvikle det han kaller den ultimate skjærgårdsjeepen.

–Første strek på denne båten ble påbegynt  for 13 måneder siden. Vi hadde ingen lyst til å skynde oss for å få den ferdig til sesongen, eller diverse messer som det hadde vær naturlig å sikte seg inn på. Denne gangen skulle vi være helt sikre på at byggenummer en ikke bare skulle være en prototyp, men en båt vi kunne stå inne for hundre prosent og som kunne gå rett ut til kunden. Derfor lansering midt i mørketida, det vil si da vi synes båten var ferdig, sier Bård Eker.

Fart og prestasjon

Hydrolift har aldri lagt skjul på at de er opptatt av fart og prestasjoner i sjøen, samtidig som de ser for seg båttypen som en moderne familiebåt. Foreløpige tester av S28 viser at den klarer 52, 5 knop på gjennomsnittsmåling med en Volvo Penta D& 370 hk. På enkeltmålinger har de vært over 55 knop med samme motor. Dette er fort når båten veier tre tonn, og i slike hastigheter har vel familien mer enn nok med å kvele skrikene og holde seg fast.  

Sofistikert håndverk til 2 millioner

Mange fikk bakoversveis da prisen på S28 ble presentert. Fra 1,9 milloner med billigste bensinmotoren. Da kommer både fendersystemet og det elektriske cabriolettaket i tillegg med nesten 150 000 kroner. Ønsker du diesel  eller flere motorer enn en, snakker vi mange hundre tusen opp i pris.

Slik vi i Båtliv vurderer denne båten og Hydrolift som varemerke, så handler det nødvendigvis ikke så mye om pris og penger for Hydrolifts kunder. De som kjøper en slik båt, kjøper et varemerke, og et sofistikert stykke håndverk som ikke er masseprodusert og som nødvendigvis ikke fyller alle bøyene i de havnene du legger til.

Egenproduserte løsninger preger denne båten ned til minste detalj.  Den leveres med mange motoralternativer, rammeverket i båten er dimensjonert for å tåle det værste av motorer som finnes til slike båter på markedet. Det er både elektronisk og manuell dødmannsknapp. Hovedbryterne til batterier er elektroniske og styres fra førerplassen. Motorrommet er stort og meget servicevennlig med alle kontaktpunkter lett tilgjengelig. Kabinen er stor nok til en overnatting for to personer, og en liten elektrisk vifte sørger for god luftsirkulasjon når Ole Lukkøye har overtatt styringen. Det er smarte løsninger for vask og toalett, men det krever selvfølgelig en viss fleksibilitet av brukeren. Dette er så definitivt ingen bobåt, men en båt du kan overnatte i.

Defender og moduler

Som i lillesøsteren SX 22, tilbys også S28 i en defenderutgave. Det vil si at du får et støpt skumfylt fendersystem som overflødiggjør bruk av vanlige fendere ved vanlig tillegging og kortere opphold ved brygger. Dette kan skiftes ut om nødvendig.

Mye av ustyret om bord er modulbasert, noe som gir kunden valgmuligheter i forhold til hvilke løsninger som ønskes på innredning og utstyr. Benker og stoler kan løftes ut og inn. Puter har egne tilpassede stuerom. Kalesje som gjør at hele området fra konsollen og bakover blir innelukket gir båten et utvidet bruksområde. Det geniale med denne løsningen er at du likevel kan bevege deg rundt hele båten som i en Walkaround. Hovedideen til Ekere design med S28, er at den skal være startklar straks du kommer om bord.

–Jo mindre tid du må bruke på forberedelser til båtturen, jo mer og enklere blir det å bruke den, sier Bård Eker.

Tekniske spesifikasjoner 

Lengde 9.10 m

Bredde 2.55 m

Skrog 24 grader v-bunn, to step teknologi

Vekt Vekt: Fra 2000 kg

Drivlinje Hekkaggregat

Bensin enkel motor 330 hp til 850 hp på drev

Diesel enkel motor 350-370 hp på drev

Diesel twin-motor 2 x 265 hp - 2x286 HP

Farts område Cirka 45-60 + knop

Sitteplasser 5 - 8 personer (avhengig av interiør layout)

Sove kapasitet 2 personer

Drivstoffkapasitet 415 L

Materiale Tilgjengelig i high-tech forsterket glassfiber sandwich eller i high performance carbon fiber laminat.