Høstkald norgeslansering for billig Bavaria
Høstkald norgeslansering for billig Bavaria
Høstkald norgeslansering for billig Bavaria
Høstkald norgeslansering for billig Bavaria
Høstkald norgeslansering for billig Bavaria
Høstkald norgeslansering for billig Bavaria
Høstkald norgeslansering for billig Bavaria
Høstkald norgeslansering for billig Bavaria
Høstkald norgeslansering for billig Bavaria
Høstkald norgeslansering for billig Bavaria
Høstkald norgeslansering for billig Bavaria
Høstkald norgeslansering for billig Bavaria
Høstkald norgeslansering for billig Bavaria
Høstkald norgeslansering for billig Bavaria

Høstkald norgeslansering for billig Bavaria

Bavarias nye 34 foter med singelinstallasjon måtte bryte seg vei gjennom isen i går ettermiddag på sin første prøvetur.

Publisert Sist oppdatert

Den kom rett fra Tyskland på tilhenger til vinterkalde Norge onsdag ettermiddag. Vi stod klare for en høstkald prøvekjøring på kaia med dunjakke, skinnlue, notisblokk og kamera. Det Bavaria selv kaller sin nye ”supermodell”, fikk ikke lov å stå uprøvd en hel vinter innendørs. Med en prislapp som begynner på 1,4 millioner, skal konkurrentene få nok en Bavaria å bryne seg mot. Båten er også nominert til Årets Motorbåt i Europa i klassen mellom 30 og 40 fot.

Etter å ha skiftet en giver til common rail systemet, fikk vi startet opp motoren, vel og merke med en alarm som ingen kunne forklare. Vi ble likevel enige med importøren, at så lenge alt hørtes og gikk riktig, kunne vi ta en tur ut i det islagte blå. Ute i Europa kommer de fleste 34-foterne med dobbelinnstallasjon, og nytt for neste år er at Bavaria også vil tilby VW motorer i sine båter.

Peter Lässig, som er sjefstester hos det tyske båtbladet Boote, sa til oss tidligere i høst at dette kanskje er den beste av båtene i den nye linjen. 
-Den er lekende lett å kjøre. Alt virker skikkelig skrudd sammen, og jeg opplever at Bavaria nå begynner å få dreis på kvaliteten i alle ledd av produksjonen, sier Lässig.

I vår testbåt stod den ”norske utgaven”, det vil si med en enkel Volvo D6 370 hk. En super kombinasjon spør du oss. Vi har aldri vært nedi et større og mer servicevennlig motorrom enn det du fikk med dette motorvalget. Nesten så man kunne innrede egen maskinistlugar ved siden av motoren. Toppfarten målte vi til 32,4 knop med 250 liter diesel om bord, 2 voksne og 2000 ferskpressede Bavariabrosjyrer i midtkabinen.

Rent kjøremessig virket båten lett og fin. Nesten uten planingsterskel, og vi måtte helt ned mot 10 knop før den begynte å dra med seg mye sjø. Båten er lett å trimme. Du får raskt utslag både på drev- og flapstrim. Den går mest økonomisk rundt 24 knop, noe som er en perfekt hastighet for en såpass stor båt.

Under dekk er det umiskjennelig Bavaria. Denne utgavewn hadde lyst tre, noe vi har veldig sansen for så lenge det ikke slippes mye lys utenfra og inn i salongen. Det er to greie dobbeltlugarer, bad, toalett og dusj i ett rom. Nytt på denne utgaven er at den leveres standard med Norsk TV, og DVD spiller integrert i el-tavla. Det er gitt plass til flere hyller, og det er nå griperekke langs hele pantryseksjonen.

Flere har påpekt at de synes Bavarias vindskjermer virker lave. På denne utgaven var det ikke noe problem. Du sitter godt skjermet, og med bra utsikt gjennom glasset foran. Vi hadde imidlertid et problem med islagte vinduer, men det får gå på årstidskontoen.

Tekniske spesifikasjoner:

Lengde:10,80 m

Bredde: 3,59 m

Høyde over vannlinje 3,23 m

Dybde: 1,15 m

Tørrvekt: 6.200 kg

Drivstofftank: 520 l

Vanntank: 150 l

Antall personer: 8

Lugarer: To dobble

Høyde i salongen under dekk: 1,90 m

CE klasse: B

 

BÅTLIV kommer tilbake med en utvidet gjennomgang av denne og flere utgaver i et senere nummer av bladet.