To norske nominert til årets motorbåt i Europa
To norske nominert til årets motorbåt i Europa
To norske nominert til årets motorbåt i Europa

To norske nominert til årets motorbåt i Europa

Hydrolift og Windy er nominert i hver sin klasse når årets båt i Europa skal kåres i Düsseldorf over nyåret.

Publisert Sist oppdatert

De to norske båtene stiller i hver sin klasse. Dermed kan igjen to norske båter stikke av med seieren som årets båt i Düsseldorf i februar 2011. Hydrolift S28 er nominert i klassen opp til 30 fot. Der stiller den sammen med båter som Quicksilver, Fraucher og Catch. Windy 52 Dubois Black Bird stiller i en helt annen klasse, i båter over 50 fot.  Båtliv testet Windy i sommer, og modellen vi testet er Røkkes Tender til hans enorme seilbåt som nå bygges i Nederland. Windy konkurrerer med båter som Ferreti, Beneteau Monte Carlo, Sessa og Princess. Se komplett liste under artikkelen.

Les testen av Windy 52 Dubois Black Bird

Alle båtene er testet

Båtlivs redaksjonssjef Frode Pedersen sitter i juryen. Han forteller at det er lagt stor vekt på at alle båter som er blitt nominert er prøvekjørt.

–  Aldri har vi jobbet bredere eller grundigere i juryen for å gi kandidatene en fair og grundig behandling. Samtlige båter er testet eller gjennomgått av minst et av jurymedlemmenes redaksjoner. Dette har så blitt lagt frem for resten av juryen på et stormøte under Genova boat show. Jeg synes det derfor er ekstra morsomt at juryen fant to norske båter verdig nominering, samt at vi har fått inn en nominering av et innovasjonsprosjekt, sier Frode Pedersen.

Ser på trender

Årets jury har gått gjennom nyheter og trender som finnes over hele verden. I klassen for årets innovasjon er Det norsk/tyrkiske prosjektet Air support Vessel nominert.

– Det skjer veldig mye spennende om dagen. Selv om mange land ligger nede og sliter med etterdønninger etter finanskrisen, ser vi  enevne til nytenkning som jeg tror har blitt ekstra trigget av krisen. Fra i år er også hollenderne representert i juryen. Det er viktig for kvaliteten på juryarbeidet i og med deres tunge satsing og kunnskap om deplasementskrog, sier Frode Pedersen, og legger til:

– Som jurymeldem fra Norge føler jeg at vi blir ekstra lyttet til om dagen. Vi er blitt det landet som fortsatt selger båter, hvor krisen så absolutt er merkbar, men ikke like mye som i de andre båtlandene vi sammenligner oss med. Gledelig er det også at svenske Catch 7,5 WA ble akseptert til den endelige nominasjonen. Båtliv kjørte den i høst og juryen fant både båtens design, men ikke minst forbruk og vekt meget interessant.

Gjentagelse av 2008 og 2009?

I 2008 klarte to norske båter den utrolige prestasjonen å ta hver sin førsteplass under kåringen av årets motorbåter i Düsseldorf. Den gang stakk Goldfish 30 av med seieren for båter under 30 fot. De vant med bare noen få poeng foran Hydrolift 27. Til kåringen for 2011 har Hydrolift igjen muligheten. Også norske Fjord 40 Open stakk av med seieren i sin klasse, for båter under 40 fot den gangen. 

Windy hentet hjem seieren med sin Chinook 44, og Marex 370 AC tok prisen i klassene opptil 40 fot under utdelingen i Düsseldorf i 2009. Så Norske båtbyggere har mye å forsvare i denne kåringen.

Les om norsk storeslem i 2008

Nominerte båter

Maks 30 fot:

Hydrolift S 28 (Norsk)

Catch 7,5 WA

Quicksilver 675 Active

650 Alassio Frauscher

Smartboat 23

Maks 40 fot:

Bavaria 34

Corvette 340

Galeon 385 HT

Jeanneau 11NC

North Line 37

Maks 50 fot:

Absolute 43 fly

Beneteau 42 Monte Carlo

Atlantis 44

Sealine F 42

Azimut 50 Magellano

Yacht over 50 fot:

Ferretti 570 Fly

Windy 52 Dubois Black Bird (norsk)

76 Monte Carlo Yacht

Sessa C 54

Princess V52

Deplasementskrog:

Abim 108 10,8 XL

55 Bering

Noaber 47 (Consonante)

Holterman 60

Delfino 65 Classic

Innovation Award:

MSA drive

Air supported vessel (Norsk)

Electric Power boat Boesch

Planet Solar

«Pershing» Wide Body