Beneteau utfordrer Bavaria
Beneteau utfordrer Bavaria
Beneteau utfordrer Bavaria
Beneteau utfordrer Bavaria
Beneteau utfordrer Bavaria
Beneteau utfordrer Bavaria
Beneteau utfordrer Bavaria
Beneteau utfordrer Bavaria
Beneteau utfordrer Bavaria
Beneteau utfordrer Bavaria
Beneteau utfordrer Bavaria
Beneteau utfordrer Bavaria
Beneteau utfordrer Bavaria
Beneteau utfordrer Bavaria

Beneteau utfordrer Bavaria

Beneteau vil med sin nye Flyer Gran Turismo-serie gå rett i strupen på Bavarias BMW-båter. Prismessig skiller det bare lommerusk, og en stor solseng der bak. 

Publisert Sist oppdatert

Vi var på premieren av Beneteaus nye flygende flaggskip i Genova. Flyer-serien vil nå ta over for Monte Carlo som var navnet tidligere. Båtene har fått en kraftig ansiktsløfting, og vi hadde fryktelig sansen for den midtstilte førerplassen som virker mye mer ergonomisk og riktig i en så stor båt som en 38-foter. Denne plasseringen fortserker også inntrykket av en rendyrket sportsbåt som setter skipper og prestasjoner i førersetet for og si det sånn.

At Beneteau nå ønsker å ufordre Bavaria helt direkte legger ikke franskmennene skjul på. Det skiller knappe 50 000 i pris på båtene med samme motorisering, i følge den norske importøren. Et annet signal som vitner om kamp på kniven er at de følger tyskerne likt på fot med sine nye båter. Bavaria lanserte sin 38-foter Sport og Hard-Toputgave tidligere i høst. Nå kom altså Beneteaus Flyer 38 HT i Genova, og på Paris utstillingen kommer de med sin 34 foter. Bavaria lanserte sin 34 fot sport i Genova og vil lansere 34 fot HT i Düsseldorf.

Vi sa innledningsvis at det skilte en solseng der bak på Bavaria og Beneteaus nyheter. Franskmennene velger heller en løsning med nedsenkbart bord, men da mister man mye av sitteplassen ute og oppe. De vinner på sportslighet og mer strømlinjeform. Ikke rart de har valgt seg uttrykket Gran Turismo, som er langversjonen av GT. Kanskje ikke like velklingende for oss som er vokst opp med Øystein Sundes Super SS Rally GT Fastback Hardtop Sprint.

Under dekk ligner Beneteau og Bavaria veldig på hverandre. Midtsalong med bysse og felles bad. Akterlugar som virker noe større i Beneteau enn hos Bavaria, men det handler mer om at den ene har inngang fra siden, mens i Flyer kommer du rett inn mot sengen. Pantrydelen ligger på styrbord side, og er ikke stor, men kan avlastets ved at man bruker ”kjøkkenet” ute. Her er det også kokemuligheter, vask og kjøleskap. For så vidt det også helt identisk med Bavarias 38-foter.

Badet på nye GT oppleves ikke som spesielt stort. Vi savnet et eget dusjrom/avlukke noe man må kunne forvente på en så stor hardtopbåt som er ment å huse to voksne par på langtur eller en familie med barn.

Franskmennene har alltid vært flink til å hente ned lys i sine båter. Det har de også klart til en viss grad her. Store delere av områdene rundt instrumentpanelet er mørkt glass som sender lys ned i salongen og inn på toalettet. Her synes vi Beneteau gjør et bedre valg en Bavaria hvor man i stedet velger små luker som kan åpnes. Mindre elegant rett og slett. Vi savnet likevel mer lys inn fra skrogsidene slik den franske konkurrenten Jeanneau har vært flink til på sine sportscruisere de senere årene. De kunne nok valgt lysere tresorter for å øke inntrykket av volum. Spesielt viktig blir jo dette når man velger små ”koøyer” i stedet for flere og større firkantvinduer i hele skrogets lengde. Uten å sammenligne direkte, står jo også Windy fast på valget av de klassiske runde lukene, Beneteau velger da en kombinasjon av to forskjellige design.

Motorrommet er lett tilgjengelig gjennom at man enten bruker en innspeksjonsluke, eller løfter hele dørken elektrisk for å komme ordentlig til for service.

Førsteinntrykket av Beneteaus nye Flyer-serie er på tross av mange kompromisser, en kvalitetsbåt som oser av styrke og sportslige egenskaper.

Spesifikasjoner:

Lengde 11.74 m

Bredde: 3.77 m

Vekt: 7 070 kg

Motor: Fra 2 x 300 på drev

Tank: 650 L

CE:B