Askeladden permitterer
Askeladden permitterer

Askeladden permitterer

Askeladden permitterer 14 av 45 ansatte. – Vårens nylansering, P66 Pilothouse hjelper oss å holde hjulene igang, sier daglig leder Henrik J. Askvik i Askeladden Boats.

Publisert Sist oppdatert

Under Båter i Sjøen stilte Askeladden Boats med nyheten C62 Cruiser. Og nylanseringen har ikke latt vente på seg, Til Sjøen for alle lanserte Askeladden P66 Pilothouse. Og i sommer ble det kjent at Askeladden har bygget tre vidt forskjellige varianter av tøffingen Commuter 10. Askeladden Commuter 10 RIB ble lansert i fjor. Men nylanseringer og utvikling til tross, det er fortsatt tøffe tider for Askeladden Boats.

– Nyutviklingen hjelper oss å holde hjulene i gang, og er med på å dra lasset. Spesielt har P66 Pilothouse vært populær, sier daglig leder Henrik J. Askvik i Askeladden Boats.

– Vil dere kutte produksjonen av noen av modellene?

– Nei, vi opprettholder produksjonen av samtlige modeller, svarer Askvik.

Mens Askeladden før permitteringene produserte cirka fem båter i døgnet, er produksjonen nå nede i 2,5 båter i døgnet.

– Permitteringen er bare en tilpasning til det som skjer rundt oss. Det er ingen dramatikk, men det er ubehagelig for de som blir berørt, sier Askvik.

Etter konkursen i november 2008 startet Askeladden opp igjen med blanke ark.  Før konkursen hadde Askeladden en gjeld på 170 millioner kroner, som ble for tøft å håndtere, og finanskrisen senket dermed et av landets viktigste båtkonsern etter nesten 100 års virksomhet. Virksomheten kom i gang igjen da Henrik Askvik startet opp igjen produksjonen i fjor. Med seg på eiersiden hadde han med seg industrimannen Mons Tore Lyssand, og sammen investerte de 73 millioner kroner på å få Askeladden på fote igjen.

Les redaksjonssjef Frode Pedersens kommentar om «Båtforhandlerne og kundene vil bedras»