Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene
Tøffing som tåler verdenshavene

Tøffing som tåler verdenshavene

Elling E4 er motorbåtenes svar på en havkryssende seilbåt. Vi har vært om bord og kjørt tøffingen, som foruten trygg overfart byr på både vannbåren varme og vinkjeller.

Publisert Sist oppdatert

Se bildespesial

Elling var ikke helt som andre båter, der den sto stilt ut på Båter i Sjøen i helgen. Den 15 meter lange båten er nemlig den eneste motorbåten sertifisert for å være havgående, CE-klasse A.

Stanislaw Kopostynski som forhandler Elling i Norge trykker på bryteren for takluka. Vi hører en kompressor starte. Den pumper opp pakningen, slik at luka er helt tett. Ikke en dråpe vann slipper gjennom. Rutene er doble, og ifølge produsenten skal de tåle trykket fra en ti meter høy bølge. Et annet krav for A-sertifiseringen er at båten skal snu seg om den skulle kullseile.

Søndagstur på en mandag

Å teste en A-klassifisert båt i Oslofjorden mens det nesten er vindstille blir nærmest meningsløst, men vi gjør det likevel. Dette er rein søndagstur for 15-meteren. Båten svinger innenfor en radius på 18 meter, noe vi ikke tviler på etter vår lille test. Den skal også klare å stoppe på en halvannen meter, noe vi ikke testet ut, da bråstoppen ville utløst masse rot rundt i båten.

Med seilbåtfart, det vil si cirka sju knop, bruker båten sju liter diesel i timen.

– I ni-ti knop, som jeg synes er en veldig behagelig fart, bruker den  11-12 liter i timen.   Drar vi opp i 13-14 knop bruker den sånn cirka 47 liter i timen. Med full fart får vi 18,5 knop.  Da bruker den cirka 85 liter i timen, forteller Kopostynski.

E4 har faktisk krysset Atlanteren, finansiert av russere, med  blant annet en admiral fra den russiske flåten til rors. Fra La Palmas til  Sint Maarten brukte den 15 dager. Da hadde mannskapet med seg noen tønner ekstra diesel på akterdekket. Selve dieseltanken er på 1500 liter. Klarer man, og har tid til å holde seg på et forbruk på sju-åtte liter i timen, så sier det seg selv at man kan komme langt. Motoren om bord i båten er en Cummins CDI  425 som skal tåle 20.000 timer ved normal drift og vedlikehold.

Kvalitetsinntrykk

Vi står nede i salongen og prater mens båten holder cirka 12 knop. Det slår oss at vi ikke merker noe motorvibrasjon, og støynivået er så bra at vi kan snakke sammen ute å heve stemmen.  Dette skyldes at motoren står på en stålbjelke som er støpt inn i skroget. Propellen er fembladet og spesialdesignet for båten.

Selv om båten er hardfør betyr ikke det at det har gått på bekostning av komforten. Selve førerplassen er mer utstyrt og komfortabel enn de aller fleste båter i tilsvarende størrelse vi har testet. Førersetet er dempet, og vi stiller inn styrmannens vekt slik at dempingen blir perfekt. Vi kan velge om vi styrer med rattet, joysticken eller den trådløse kontrollen som er koblet til autopiloten fra Simrad. Til babord for føreren er en lettere u-formet sofa med et nydelig trebord, så brua har nok plass til de aller fleste under overfarten.

Vi trekker ned i salongen, og noe av det første vi legger merke til er de avrundede kantene. Her finnes knapt skarpe kanter man kan skade seg på i urolig sjø. Samtidig blir det fjernt fra noen Ikea-stil i denne båten.  Salongen har en fin buesofa og et fint, stort og rundt bord. Flatskjermen er gjemt i skapet på babord side, der den heises opp elektrisk. På hver sin side av flatskjermen er det en godstol med hver sin leselampe.

Vinkjeller

Båten har tre kabiner og to bad, begge med separat dusj. Badene har også gulvvarme og håndklevarmer. Resten av båten varmes av radiatorer, som varmes av en sentralfyr med vannbåren varme. Invertere sørger for konstant tilgang til opptil 1,5 kilowatt. Båten har også både vaskemaskin, oppvaskmaskin og mikrobølgeovn, og trenger man mer strøm er det bare et knappetrykk i byssa, og generatoren forsyner båten med 5,5 kilowatt.. Byssa er en særklasse for seg, med fire koketopper, skikkelig kjøkkenvifte og egen vinkjeller. Kopostynski løfter på luka i dørken.

– Her har jeg rødvinen, sier han, og løfter på en ny luke med flere vinflasker liggende i beholderne.

– Jeg pleier å si at jeg har en for hvitvinen og en for rødhvinen, her er hvitvinen, sier han.

Lengde: 14,95 meter

Bredde: 4,25 meter

Dyptgående: 1,20 meter

CE-sertifisering: A

Pris: 5,7 millioner kroner for testbåt

Mer info: Produsentens nettside

Båtliv kommer med mer om båten i bladutgaven.