Vilt og vakkert
Vilt og vakkert
Vilt og vakkert
Vilt og vakkert
Vilt og vakkert
Vilt og vakkert
Vilt og vakkert
Vilt og vakkert
Vilt og vakkert
Vilt og vakkert
Vilt og vakkert
Vilt og vakkert
Vilt og vakkert
Vilt og vakkert
Vilt og vakkert
Vilt og vakkert
Vilt og vakkert
Vilt og vakkert
Vilt og vakkert
Vilt og vakkert
Vilt og vakkert
Vilt og vakkert

Vilt og vakkert

Nordkapp Enduro 760 var forsinket, men verdt å vente på. Vi har prøvekjørt den norske designbåten som byr på rå motorkraft.

Publisert Sist oppdatert

Foto eksteriør: Frode Pedersen

BÅTER I SJØEN/SANDVIKA: Båten skulle egentlig ha sin premiere under Sjøen for alle i Lillestrøm i våres, men den rakk ikke messa. Til gjengjeld vises to varianter av Nordkapp Enduro 760 på Båter i Sjøen i Sandvika denne helgen. Den ene med to utenbordsmotorer, men uten badeplattform, og den andre med en utenbordsmotor og badeplattform. Det er også noe forskjell på innredningen, for båten kan leveres både med og uten pantry bak førersetet. Uten pantry er det en ekstra benk rundt bordet på akterdekket.

400 hestekrefter

Vi brummer ut midtfjords med båten med to utenbordsmotorer. Det vil si to totaktere fra Evinrude, med 200 hestekrefter. Disse motorene har også såkalt High output, noe som skal gi ytterligere ytelse. Vi har tidligere testet det samme skroget. Nordkapp 760 Noblesse er daycruiservarianten som allerede har rukket å være på markedet noen år. Daycruiseren testet vi med en Evinrude med 225 hestekrefter på hekken. Opplevelsen er definitivt en helt annen med to tohundre-hestere. Man sier gjerne med hjemmekinoanlegg at lyden er halve opplevelsen. Lyden av de to trofaste totakterne som jobber bak oss minner oss mer eller mindre om Spitfire fra flystevnet, eller noe i den samme gaten. Og enda råere blir det når vi gir bunn gass.

Sparer mye med cruising

Et akkurat passe spark sender oss opp i 55 knop. Sammenligner vi med opplevelsen vi hadde med en Evinrude med 225 hestekrefter blir det noe helt annen. Opplevelsen av kontroll er heller ikke til å klage på. Vi opplever en gang at vi tilter motoren litt for høyt, og båten byr på noen uønskede bevegelser som vi raskt får kontroll over, men her vil en eier rakst lære og kjenne båten. På maksimalt turtall brummer hver av motorene godt over 5000 omdreininger. Forbruket er da 101 liter i timen Nøyer vi oss med 4000 omdreininger er forbruket nede i overkant av 82 liter i timen, og farten er 38 knop.   Med 3000 omdreininger har vi 29 knop og 54 liter i timen i forbruk. Dette er cruisingfart som holder for de fleste.

Tar opp konkurransen

Norkapp Enduro 760 kan minne litt om italiensk båtdesign, fra Sessa Key Largo. Den tar også opp konkurransen med midtkonsollbåter fra både Nimbus og Hydrolift. Sammenlignet med daycruisermodellen til Nordkapp sitter vi her høyere,  og har dermed god oversikt. På skrogsiden er det pleksiglassvindu som setter sitt særpreg på båten. I mørket får disse sidevinduene i skrogsiden ende mer effekt med belysning. Selv om det er midtkonsollbåt har den også god overnattingsplass, og plassfølelsen inne i kabinen er også større enn i daycruiseren. Med normal høyde kan du stå oppreist med bøyd nakke inne i kabinen. Der er det også vask med to kummer og toalett.

På fordekket er en stor solseng, og en smart integrert  kalesjeløsning som er standard utrustning.

Nordkapp Enduro 760

Lengde: 760 cm

Bredde: 255 cm

Sengeplasser: 2

Motoralternativer: 200 hk til 2x200 hk