Vokser med oppussing
Vokser med oppussing
Vokser med oppussing
Vokser med oppussing

Vokser med oppussing

Oppussing av brukte båter er et vekstmarked for Nord West, som gir nytt liv til mange norske båter.

Publisert Sist oppdatert

I hallene til Nord West ligger bruktbåtene på utstilling med norske og svenske flagg på hekken. Orust-verftet møtte et fallende nybåtmarked med satsing på oppussing av brukte båter. Det viste seg å være lurt. I fjor omsatte Nord West brukte for 160 millioner kroner, ifølge adm. Direktør Benny Martinsson i Nord West.

Han viser Båtliv rundt i hallene hvor gamle båter blir som nye. Først prøvekjøres båtene i sjøen for kartlegging av båtens tilstand Deretter får båteier et prisoverslag for oppussing, Båtene heises på land, tømme og spyles og vaskes før kalesjer og puter tas av, og arbeidet med feilretting og oppussing begynner.

Nord West har organisert oppussingsarbeidet i etapper etter samlebåndsprinsippet med spesialtilpasset lyssetting, ventilasjonsanlegg og tørkestativer for arbeidet. Oppussingshallene er helt rene og ryddig, her finnes ikke en oljeflekk eller skitten fille å se  noe sted.

–    Å pusse opp en 37 foter kan koste fra 100.000 til 300.000 kroner, avhengig av båtens stand, men det får man igjen når man selger båten, sier Martinsson. Han tror markedet for oppussing av brukte båter vil være i vekst i tiden som kommer, siden kvalitetsbåter har lang levetid når de blir tatt vare på.

Båtliv får se en ferdig oppusset Nord West 390 fra 2006. Båten skinner som ny, og er til salgs for 3,5 millioner svenske kroner.