Oppsiktsvekkende norsk miljøbåt fra Sandvik
Oppsiktsvekkende norsk miljøbåt fra Sandvik
Oppsiktsvekkende norsk miljøbåt fra Sandvik
Oppsiktsvekkende norsk miljøbåt fra Sandvik
Oppsiktsvekkende norsk miljøbåt fra Sandvik

Oppsiktsvekkende norsk miljøbåt fra Sandvik

Tenk deg båt med to salonger og køyeplass for ti personer, men som ikke bruker mer diesel tilsvarende tre kaffekopper per nautisk mil. Sandviks nye båtprosjekt vekker forestålig nok oppsikt.

Publisert Sist oppdatert

Det er Sandvik Innovation i Horten som er i gang med utviklingen av den nye båten. Den får også modellnavnet Sandvik 44 Innovation. Med dieselmotor for ladning av elektromotoren blir det ikke en hybridbåt, men en båt med dieselelektrisk framdrift, noe som skal være ideelt for akkurat dette skroget.. Batteribanken får en  45 hestekrefters Kubota 1505 dieselmotor for ladning.  Denne kombinasjonen skal båten en rekkevidde på 950 nautiske mil med økonomisk gange. Det vil si en fart på seks knops fart. Båter med elektrisk motor får rekkevidden redusert betraktelig om man øker litt på farten. Økes farten med to knop reduseres rekkevidden med det halve. Toppfarten på 44-foteren blir 12 knop.

Lite utslipp

Dag Fjeldstad som er konstruktør av båten forteller til Båtliv at Sandvik 44 Innovation er konstruert for å unngå eksos med utslipp av klimagasser. I tillegg trekker han fram lavt støynivå, liten, eller så å si ingen hekksjø og ingen utslipp av olje i lensevann. Foruten miljøaspektet er dette en båt som neppe vil prege ulykkesstatstikken med lav fart og gode sjøegenskaper. Etter det Båtliv erfarer får båten CE-sertifiseringen B.

Fordelen med et fortrengningsskrog som denne båten får er at energibehovet blir minimal.

– Et planende skrog krever 30-50 kW per tonn båt for å oppnå en fart på 20-40 knop. Et halvplanende skrog krever 20-30 kW for å oppnå 10-20 knop. Mens et fotrengningsskrog krever kun 2,5-5 kW per tonn båt for å få en fart på mellom seks og ni knop, sier Dag Fjeldstad. Og med elektrisk fremdrift blir regnestykket enda bedre, ifølge Fjeldstad.

– Et fortrengningsskrog med elektrisk fremdriftsmotor krever bare kilowatt per tonn båt. En elektrisk motor har opptil 98 prosent virkningsgrad, og en dieselgenerator har høyere virkningsgrad enn konvensjonell motorinstallasjon. Lavere fart forringer heller ikke båtlivets kvaliteter, snarere tvert i mot, sier Fjeldstad.

Ferdig neste år

Båten får en dekkssalong med mange sitteplasser, en større akterlugar med eget bar og en lugar fremme i forpiggen, begge med eget bad.  I tillegg blir det en tredje lugar og to salonger.

Dag Fjeldstad forteller at pluggen er under arbeid, og Bellona har et stort ønske om at båten er ferdig til deres jubileumsmarkering neste år.

– Vi regner med å være med på Båter i Sjøen i Sandvika i 2011, sier han.

Fakta om Sandvik 44 Innovation

Lengde: 13,75 meter

Bredde: 3,76 meter

Høyde: 2,75 meter

Vekt: 12,5 tonn

Soveplasser: 10

Motor: 40-80 kW dieselelektrisk

Dieseltank: 220 liter

Dyptgående: 1,18 meter

Pris: Cirka fire millioner kroner

Ferdig: Høsten 2011