Ny norsk båt kan revolusjonere bransjen
Ny norsk båt kan revolusjonere bransjen
Ny norsk båt kan revolusjonere bransjen
Ny norsk båt kan revolusjonere bransjen
Ny norsk båt kan revolusjonere bransjen
Ny norsk båt kan revolusjonere bransjen
Ny norsk båt kan revolusjonere bransjen
Ny norsk båt kan revolusjonere bransjen
Ny norsk båt kan revolusjonere bransjen
Ny norsk båt kan revolusjonere bransjen

Ny norsk båt kan revolusjonere bransjen

Det jobbes for tiden intenst med å ta frem mer lettdrevne skrogtyper som reduserer forbruket. Sandefjordfirmaet Effect Ships International AS introduserer nå en helt ny båttype som bæres oppe av luftsmøring fra en liten hjelpemotor.

Publisert Sist oppdatert

Testbåten er ca 20 m lang og har en bredde på 5.4 m. Prototypen er bygd i Tyrkia, og man har over en lengre periode kjørt grundige tester på skroget. Testbåten er ventet til Norge for visning i september.

-Hovedmålet har vært å få fram et nytt miljøvennlig skrogkonsept som er enkelt, kostnadseffektivt å bygge og å bruke, samtidig som det skal se ut som en vanlig båt. Selv om ESI henvender seg til lystbåtsektoren med denne første prototypen, kan konseptet og varianter av dette naturligvis også brukes til andre formål. Patruljefartøy, ferger, ambulansebåter, crewbåter for å nevne noen. Fornuftig størrelse er fartøy med lengde fra 13 m og oppover, sier  direktør Ulf Tudem.

Testbåten, som er en stor 65 foter, benytter to små Volvo Penta IPS 600 drev, med en motorisering på kun 2 x 435 HK, til fremdriften. Sylindervolumet på motorene er på 2 x 5,5 liter, og følgelig er hele installasjonen meget kompakt og krever minimalt med plass. I tillegg er det installert en Volvo Penta D3 motor som driver løfteviftesystemet. Senere ser man for seg at kraft til løfteviften kan tas fra PTO enten via gearkassen eller fronten på hovedmotoren.

Fakta om det nye ”luftsmurte” skroget

•    Betydelig redusert skrogmotstand i et bredt hastighetsspekter, gjennom reduserte våte skrogflater og opp til 80 % luftunderstøttelse.

•    Sjøegenskaper av høy klasse, med fokus på reduserte pitch- og rullebevegelser, minimering av sjøslag mot skroget og demping av skrogets bevegelser ved     luftputedemping.

•    Meget gode manøvreringsegenskaper under alle bruksforhold, inkludert tillegging og havnemanøvrering.

•    Betydelig reduksjon av drivstoff-forbruket ved cruise- hastighet og høyere hastigheter.

•    Vesentlig mindre motorer.

•    Vesentlig bedret driftsøkonomi / forbruk pr nautisk mil.

•    Vesenlig reduksjoner i utslipp av avgasser til luft og vann.

•    Redusert bølgedannelse.

•    Volum- og areal forhold ombord som er like gode som de beste av konvensjonelle skrog.

Les mer om dette prosjektet i neste BÅTLIV som kommer i månedsskiftet august september