– En perfekt norgesbåt
– En perfekt norgesbåt
– En perfekt norgesbåt
– En perfekt norgesbåt
– En perfekt norgesbåt
– En perfekt norgesbåt
– En perfekt norgesbåt
– En perfekt norgesbåt
– En perfekt norgesbåt
– En perfekt norgesbåt
– En perfekt norgesbåt
– En perfekt norgesbåt
– En perfekt norgesbåt
– En perfekt norgesbåt
– En perfekt norgesbåt

– En perfekt norgesbåt

Azimut Magellano som har sin premiere i Genova i høst har egenskaper som bør treffe det norske markedet .

Publisert Sist oppdatert

Båtnyheten har knapt nok rukket å blitt kjent, men den norske forhandleren, Italmarin, får tilbakemeldinger fra nordmenn som har hørt om den kommende 50-foteren.

– Vi opplever henvendelser utover normalen, bare på jungeltelegrafen, sier Bjørn Vidar Lund i Italmarin. Han mener at dette er en perfekt båt for norske forhold, med sin lengde på 14,90 meter, bredde på 4,8 meter og mulighet for så mange som fire lugarer. Lund antar at båten vil koste mellom sju og åtte millioner kroner i Norge.

Skiller seg ut

Noe av det første man legger merke til er at båten har fått en utendørs salong på fordekket. Båten har også flybridge, og det er ikke til å unngå å legge merke til de store vinduene i den blå skrogsiden.

I nedre dekk skal det vissnok være et mesterverk av design. Eieren kan velge mellom fire løsninger når båten bestilles. Her er eierlugaren midtskips med store vinduer i skrogsiden. Man velger om man vil ha to, tre eller fire lugarer, og den kan velges et eget vaskerom med mulighet for klesvask, tørketrommel og ekstra oppbevaringsplass.

Hybrid

Stadig flere båter kommer med hybridløsninger, og Magellano kommer med det Azimut kaller Easy Hybrid, som skal gi en cruisingfart på opp til åtte lydløse knop når man slår over på den elektriske motoren. Da Båtliv testet Greenline 33 i våres med hybridmotor, hadde vi fem knop.

Ellers er båten motorisert med siste generasjon 2x425 hk Cummins som skal gi en cruisingfart på rundt 19 knop. Båten kan finmanøvreres med en joystick, og har gyrocopic stabiliseringssystem.

Båten er designet for å takle alle mulige sjø- og værforhold, og er CE-sertifisert som klasse A.  Holder man ti knop skal båten klare 1000 nautiske mil om man starter med full tank (3000 liter). Skroget har en kraftig V-bunn i baugen og flater ut etter hvert som man kommer akterover.  Helt akter er en hydraulisk badeplattform med en semigarasje under cockpiten.

Premieren for Magellano 50 blir under den internasjonale båtmessen i Genova, som holdes fra 2. til 10. oktober. Magellano 50  følger Magellano 74. Disse to båtene blir igjen  etterfulgt av en tredje modell på cirka 40 fot. Magellano-serien vil med andre ord få en rivende utvikling de neste årene.

Tekniske spesifikasjoner

Lengde: 14,98 meter

Bredde: 4,8 meter

Vekt: 20 tonn

Motor: 2x425 hk /2x20kw

Maks fart: 22 knop

Cruisingfart: 19 knop

Cruisingfart el-motor: 7 knop

Drivstofftank: 3000 liter

CE-sertifisering: A

Pris: 7-8 millioner kroner