Kondom til båten
Kondom til båten

Kondom til båten

Putt båten i en åtte meter lang kondom, og den er beskyttet mot kong vinter i sin egen båtplass.

Publisert Sist oppdatert

Marinovate som er et helnorsk selskap i Stavanger, har utviklet en modellserie for vinterlagring av båter på sjøen. Marinovator Z består foreløpig av to størrelser, en med en lengde på åtte meter, beregnet for båter opp til 24 fot, og en annen på 11 meter, beregnet for båter opp til 33 fot. Prisen er henholdsvis 39.000 og 49.000 kroner. Sammenligner vi med normale priser for vinteropplag er beløpet spart inn på to-tre år.

Trenger ikke ekstra varme

En stor fordel med å vinterlagre båten i egen båtplass er at båten er klar for båtsesongen når du måtte ønske. Da er det bare å fjerne båtgarasjen som står oppe ved hjelp av forskjellig lufttrykk.

– En vifte suger inn luft utenfra, og det skaper et trykk på en millibar. For å regulere trykket er det også kontinuerlig utlufting. Dermed blir det også knusktørt innenfor, forteller Cato Jansen i Marinovate til Båtliv.

– Men hva med varme?

– Vi testet systemet i vinter, og vi så ingen behov for ekstra varmekilde. All energi fra vifta blir jo også igjen inne i båtgarasjen. I tillegg fungerer garasjen som et drivhus med det som måtte bli av solglimt, forteller Jansen.

Eksportpotensiale

Han har tro på at produktet vil slå an over hele verden, og ikke bare i land som må beskytte mot kulde.

– Også varmere land, med motsatt behov, vil ha nytte av garasjen. Den beslytter for eksempel mot sand. På våre nettsider ser vi også at vi får en god del besøk fra både Tyskland og Spania, sier Jansen, som har stor tro på å få eksportert det patenterte produktet.

En ny modell av båtgarasjen er også under utvikling. Marinovator X skal gi vinterlagring, med mulighet for å bruke båten gjennom hele vinteren. Båtgarasjen holdes oppe med en teknologi som holder duken oppe, selv når lufttrykket inne i posen forsvinner. Akterporten kan da åpnes og lukkes for å kjøre båten inn og ut av posen.

Vanlig forankring

I begge modellene flyter båten i sjøen i posen, som blir fylt med vann. Vekten av vannet i posen blir utlignet av vannet den ligger i. Derfor skal det ikke være behov for annen forankring enn båtens vanlige fortøyninger.

Vifta som holder lufttrykket oppe trekker cirka 100 watt, og plasseres i båten eller på brygga i beskyttet deksel. Fordelen med å ha vifta i båten er at energien blir i båten. Teknologien skal beskytte mot snø, is, regn, groe og frostskader for å nevne noe.