Prøvekjørt: Nyheten Windy 40 Maestro
Prøvekjørt: Nyheten Windy 40 Maestro
Prøvekjørt: Nyheten Windy 40 Maestro
Prøvekjørt: Nyheten Windy 40 Maestro
Prøvekjørt: Nyheten Windy 40 Maestro
Prøvekjørt: Nyheten Windy 40 Maestro
Prøvekjørt: Nyheten Windy 40 Maestro
Prøvekjørt: Nyheten Windy 40 Maestro
Prøvekjørt: Nyheten Windy 40 Maestro
Prøvekjørt: Nyheten Windy 40 Maestro
Prøvekjørt: Nyheten Windy 40 Maestro
Prøvekjørt: Nyheten Windy 40 Maestro
Prøvekjørt: Nyheten Windy 40 Maestro
Prøvekjørt: Nyheten Windy 40 Maestro
Prøvekjørt: Nyheten Windy 40 Maestro

Prøvekjørt: Nyheten Windy 40 Maestro

Nyheten Windy 40 Mastero har både stort volum og gode kjøregenskaper. Vi har prøvd prototypen. Se bildespesial og film.

Publisert Sist oppdatert

Windys 40 Maestro havner i skyggen av Røkkes nye super-tender når den vises for første gang i Västervik i Sverige, men dette er klart en båt som fortjener å få komme fram i lyset. Denne båten er langt mer tilgjengelig for det norske markedet  .Båten er relativt dyr. Den er vakumstøpt, noe som er ganske nytt i Windy-segmentet, og prisen starter på 3,73 millioner kroner, inkludert avgifter.

Lettkjørt skrog

Det har manglet noe mellom Windy 37 Grand Mistral og Windy 44 Chinock.  Windy 40 Maestro tetter hullet.

Maestro ser ut som en koselig familiebåt som burde holde helt grei fart på sjøen. Med to  kraftige motorer er det en båt som nærmer seg 50 knop, og er mer en ulv i fåreklær. Båten utmerker seg med stort volum, men all verdens uteplass er det ikke, om vi ikke medberegner salongen med soltak. Og soltaket er stort. Trukket tilbake har vi fortsatt vinduene skjermet rundt oss, bortsett fra åpningen akterover, og blå himmel. På kaldere dager kan akterenden også dekkes til med kalesje, som skal være enkel å sette opp med noen få grep.

Godt motorisert

Maestro har et flere valg av motorstørrelse, men leveres bare med dobbelinstallasjon fra Volvo Penta. Du får den med D4 (300 hk), D6 (370 hk) og med IPS-drev (400 hk). Sistnevnte kan da utstyres med en joystick. Båten vi testet har totalt 740 hestekrefter under motorluka. Det ga oss en maksfart på 45 knop.

Dieseltanken er på 800 liter, og det gir en rekkevidde på mellom 450 og 480 nautiske mil. Blir det mindre gjestehavner kan eieren vurdere å ta med en generator, som er ekstrautstyr til denne båten.

Store sovekabiner

Trekker vi nedunder har båten to store sovekabiner, begge med store dobbelkøyer som drar nytte av båtens bredde på 3,7 meter. Kabinen har rikelig med plass til å stue vekk, blant annet store skuffer under senga og flere skapløsninger.

I akterkabinen er det en skrogventil som slipper inn lys. Dette er kabinen med den breieste dobbelkøya. Her er det greit med stueplass.

I alle sovekabiner er det standard med persienner. Vi savner mulighet for avblending av takluka i prototypen.

SE FILM (teksten fortsetter under filmen):

Plass

Baderommet har egen dusjplass, toalett og det som hører et baderom til. To halvstore ventiler slipper inn lys, men de kan ikke åpnes. I stedet er det en ventilasjonsvifte, men selve vifteenhenten i motorrommet. Denne løsningen gir mye mindre støy.

Byssa har det meste, inkludert store skuffer og flere skap. Her er det både komfyr og gassbluss. Byssa får mye lys fra det store takvinduet opp til styreposisjonen. I tillegg til byssa er det en liten hjørnesofa med plass til to-tre voksne, for de kalde dagene, når man i stedet vil sitte inne.

Holder følge

Vi rakk å prøve båten litt utenfor Västervik før elektronikken slo ut  den ene motoren, noe som ikke skal være utypisk for Volvo Penta - og med en feil, uansett stor eller liten, lot ikke elektronikken oss å putre inn til havn med mer enn 600 omdreininger.

Båten ble kjørt samtidig som noen andre testkjørte Røkkes Dubois SR52 Black Bird, og vi holdt følge med råskapen.

Les mer om Dubois SR52 Black Bird

Svingene tar Maestro fint, og med takluka har vi fin oversikt når vi svinger babord. Derimot, når vi svinger styrbord sliter vi med oversikten, og må vri og vende på oss før vi er helt sikre på at vi ikke er på kollisjonskurs med en annen båt.