16. november gjorde RS "Erik Bye" en stor innsats med å begrense brannen på Innlandet i Kristiansund.

Dårlig vedlikehold fører til mange båtbranner

I fjor brant det 275 fritidsbåter her i landet, til en verdi av 50 millioner kroner. Mange av disse kunne vært unngått med bedre vedlikehold, mener If Skadeforsikring.

Publisert Sist oppdatert

Forrige helg opplevde Sør-Norge to alvorlige båtbranner hvor flere personer ble skadd. En tre år gammel gutt var lenge i livsfare.

Leder for Ifs båtteam i Bergen, fagsjef Per Strandenes, sier mange båteiere har som hobby å reparere båten sin, gjerne eldre båter. Ofte fikser de selv både elektrisk- og drivstoffanlegg. 


-Vi ser mye rart når det gjelder reparasjoner, og dette øker brannrisikoen, sier Strandenes. Han ber båtfolket om å la båtverksteder foreta slike reparasjoner, eller eventuelt få dem til å foreta etterkontroll. 

Dyre og farlige 

Båtbrannene er ikke bare farlige, de er også dyre. Statistikken fra Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO) viser at hver båtbrann kostet forsikringsselskapene i gjennomsnitt 180.000 kroner i 2009. Det er en kraftig oppgang fra året før (2008), da det var 225 branner og vel 30 millioner kroner utbetalt fra selskapene. 


-Moderne båter er også utsatt for brann. Det har sammenheng med at det er stadig mer elektrisk og elektronisk utstyr ombord. Faktisk flere kilometer med ledninger totalt. Det er viktig å la fagfolk ta hånd om reparasjoner og installasjoner i disse båtene. Hvis det elektriske anlegget ikke er i orden, kan dette føre til brann, sier Strandenes hos If.

Livsviktig slokkeutstyr

Tidligere undersøkelser If Skadeforsikring har gjennomført, har vist at så mange som halvparten av båteierne ikke har nødvendig brannslukningsutstyr i båten. Det er alvorlig når vi vet det er påbud om det. I dag skal alle båter med innenbordsmotor, og alle båter med påhengsmotor med mer enn 35 HK ha minst et 2 kg pulverapparat ombord. 

If har estimert at hver tiende båtbrann skyldes feil ved drivstoffanlegget. Det dreier seg ofte om utettheter i påfyllingsutstyr, og utette slanger og koblinger i drivstoffanlegget. De øvrige skyldes feil ved motor, elektrisk anlegg, koke- og varmeanlegg eller generell teknisk svikt. 



Diesel eller bensin?

-En del eiere av båter med dieselmotorer har også den feiloppfatningen at båten deres er sikrere mot brann enn båter med bensinmotor og at det derfor ikke er så nøye med ettersynet. Vår skadeerfaring tilsier at båteiere med dieselmotorer ikke bør ta lettere på ettersynet og vedlikeholdet, sier fagsjef Per Arne Strandenes.  Han legger til at båtbranner gjerne oppstår i motorrom ved påfylling av drivstoff, eller ved oppstart etter fylling av drivstoff.

-Derfor er det viktig å unngå søl av drivstoff under fylling og at motorrommet er godt utluftet før motoren startes.

I sommernummeret av BÅTLIV, som kommer til våre abonnenter fredag 2. Juli, og vil være i salg i butikkene fra onsdag i uken etter, kan du lese mange sider om hvordan du skal unngå brann og hvordan du skal oppføre deg om ulykken skjer.