Gjør bruktbåtkupp nå!
Gjør bruktbåtkupp nå!
Gjør bruktbåtkupp nå!

Gjør bruktbåtkupp nå!

Båtliv følger bruktbåtprisene med argusøyne. Nesten 15000 båter ligger nå for salg, og frem til sommerferien er ukene hvor du kan gjøre de virkelig store kuppene.

Publisert Sist oppdatert

Jo nærmere ferien du kommer, jo lettere er det å få prisavslag. Mange har kanskje allerede kjøpt båt, og vil ikke gå inn i ferien med gamlebåten liggende, dette kan bli både dyrt og en felle. Over sommeren kommer høsten, og da selges de til høstpris eller vinterpris. Blir de liggende over sommeren må selger i tillegg ut med dyr båtplassleie.

-Dette kan vi bekrefte. Våre egne tall viser at prisene generelt har sunket med 25 prosent de to siste årene. Skal du kjøpe båt er tiden frem til ferien årets absolutt beste tid for å handle. Straks vi er over i juli stopper markedet mere og mindre opp, og det blir ikke fart igjen før ut i september, sier Leiv Borgen med 25 års fartstid som bruktbåtmegler i Norsk Lystbåtformidling.

Kjøpers marked

Det er så absolutt kjøpers marked. Med nesten 15 000 båter til salgs på FINN, må alle selgere belage seg på å gå kraftig ned i pris, og det som mange vil betrakte som skambud er nok kanskje det markedet i realiteten vil betale for båten. For noen år siden var det få nybåter i et eksplosivt båtmarked, da steg prisene på bruktbåt til fantasihøyder. I dag ser man også en kraftig prisreduksjon på nye båter.

-Prisene på bruktbåt har vært kunstig høye i mange år. Nå er markedet i ferde med å komme ned på et normalnivå. Vi må stadig råde våre kunder til å sette prisen på et edruelig nivå tilpasset et marked som ofte ligger langt under det selgeren har sett for seg. Bruktbåtmarkedet følger ofte nybåtmarkedet hvor vi har sett en nedgang i priser, både fordi pund og euro har blitt billigere, men også fordi at markedet er mettet i mange båtsegmenter, sier Borgen.

Ikke lett å orientere seg

Det er et rikelig utvalg i båter i absolutt alle klasser. Derfor er det også lett for kjøper og orientere seg i markedet, og prisene varierer sterkt selv på samme modell og type båt. Mange tror de skal få igjen mer fordi båten er godt utstyrt, slik er det nødvendigvis ikke. Den blir kanskje lettere å selge ja, men å få pengene igjen for investeringene kan man ikke nødvendigvis regne med.

Bruk tid og press pris. Det er viktig at du får prøve båten før du kjøper den. La selger være med på turen så du kan spørre om ting du lurer på. Skulle det oppstå ulyder eller ting du er usikker på, er jo selgeren om bord og du kan konfrontere han/hun direkte. Vær nøye når du skriver kontrakt. Alt som står i kontrakten forplikter. Er du veldig usikker, kan du jo velge å bruke en takstmann.

Når du vurderer å kjøpe bruktbåt er det viktig at du definerer bruken din av båten. Hva er det vi har behov for? Hvor mye er vi på sjøen? Vedlikeholdskostnader?

Gode kjøp i dagens marked

Her er noen eksempler på gode kjøp, og hvor det sikkert er mer å hente ved litt pruting. Vi har nødvendigvisikke plukket de absolutt billigste eksemplene, men vurdert tilstand og utstyr ut fra annonsen. Vi bryr oss ikke like mye om det hysteriske forholdet nordmenn har til dieselmotorer. På en daycruiser for eksempel foretrekker vi bensinmotor fordi den er mer akselerasjonsvillig  og langt billigere i innkjøp.

Alle norske fabrikkbygde båter er populære og trygge kjøp. Ibiza er den mest solgte båten i dette segmentet. Draco er forholdsvis gamle båter, så her kan du gjøre bra kjøp. Draco 25 flyfish er en rar båt, men samtidig generøs med plass innvendig. Eldre Windyer og Fjorder går også bra på bruktmarkedet. Skrogmessig er dette som regel trygge kjøp fordi man støpte for hånd, og man hadde ikke så mye kunnskap om tykkelser, derfor smurte man heller på ekstra med både polyester og glasfibermatter, noe som resulterte i panserkavlitet.

Storbåt/bobåt

Scand Baltic 29

En norsk klassiker som nesten kan kalles selve ur-bobåten for mange norske fritidsbåeiere. Kvaliteten er gjennomgående god. Som regel veldig bar utstyrt, fordi Scand Baltic eiere er båteiere med et forhold til båten sin og det å leve om bord over lengre tid. Den går fint i sjøen i fartsområder mellom 14 til 20 knop. Gjør likevel en grundig vurdering av båten før du kjøper den.

Snekke:

Nidelv 26 classic

Noe nærmere det klassiske norske båtlivet kommer du ikke. Snekker er båter på godt og vondt. De er ikke spesielt bar  sjøen, ruller, slår og bråker om du presser dem i bølgene. Nidelv er et godt navn på alle måter, og her får du veldig mye trivelig båt for pengene. To sovekabiner (akterkabin) gjør båten fin for en liten familie.

Daycruiser:

Ryds 23 WA

Svenske, ja! Vi anbefaler gjerne Ryds 23 WA. En hurtiggående daycruiser i skjæringspunktet mellom overnatingsbåt og walkaroundens litt røffere bruksegenskaper. V har ingen ting imot bensinmotoren. Den gjør båten kjappere, mer lettstartet, og billigere i innkjøp. Ryds ligner veldig på sin storesøster Nimbus Nova, men her slipper du et par hundre tusen billigere.