En sosial flybridge!
En sosial flybridge!
En sosial flybridge!
En sosial flybridge!
En sosial flybridge!
En sosial flybridge!
En sosial flybridge!
En sosial flybridge!
En sosial flybridge!
En sosial flybridge!
En sosial flybridge!
En sosial flybridge!
En sosial flybridge!
En sosial flybridge!
En sosial flybridge!
En sosial flybridge!

En sosial flybridge!

Med plass til mannskapet ved siden av føreren er det duket for sosiale sommeturer på taket av Antares 42 Fly.

Publisert Sist oppdatert

Flybridgen gir et herlig førsteinntrykk når vi kjører ut av havnen i Marseille med sola i ryggen. Førerplassen er god og oversiktlig, bra instrumentert og ikke minst - føreren sitter ikke alene. Ved siden av førerplassen er det en u-sofa der medpassasjerer kan benke seg. Denne sittegruppen har også fått et bord i fin størrelse. Alle som benker seg i sittegruppen har kontakt med føreren.

Visuelt

Bak sittegruppen har vi en stor solseng. Under denne solsengen er en kjøleskuff, men her trengs en liten justering. Skuffen kan ikke åpnes så lenge luka ned til hoveddekket står åpen, da den sperrer litt for mye foran skuffen.

Flybridgen har en vindskjerm, men når båten kommer opp i fart har den ikke mer enn en visuell funksjon, da vinden stryker lett over skjermen og opp i flybridgen. Men hva gjør det, på varme sommerdager, når man først har benket seg på taket på 42-foteren?

Nede bra, oppe best

Vi prøver båten både på flybridgen og i styrhuset. Med god instrumentering på flybridgen er dette en herlig førerplass  under sola, med fin oversikt i alle retninger. I styrhuset er det store vindusflater som gir god oversikt, også når vi svinger, men på det krappeste mister vi noe oversikt over hva vi svinger mot på babord side.

Båten har fin cruisingfart med et turtall på rundt 2500 omdreininger, da med et forbruk på 80,2 liter i timen og 18,1 knop. Gir vi hundre prosent gass klarer vi å presse båten opp i 27,3 knop, og da med et forbruk på 140 liter i timen.

Ofte foretrekker vi å stå når vi kjører, men i styrhuset blir det mest til at vi sitter. Ønsker man likevel å stå, kan setet vippes opp for bedre plass til låra. Når vi sitter skulle vi gjerne hatt bedre fothvilere. Den lille kanten tærne har til rådighet blir nesten mer til irritasjon enn nytte. Førerbenken er stor, med plass til en ved siden.

Norske endringer

Leideren opp til flybridgen er bred, uten altfor negativ vinkel på trinnene. Leideren har en liten håndrekke som gir tryggere forflytting fra hoveddekk til flybridge.

Opp til dollbordet er det solide trinn, men breie drollbord til tross, vi savner håndrekker til styrhuset som vi kan holde oss til når været ikke tillater lettbeint gange i båten. På fordekket er det klargjort for solseng. Modellen vi testet i Marseille var med lukket pullpit, men de norske modellene får naturlig nok åpen løsning for å tilfredsstille norske kunders behov for å hoppe i land fra baugen.

Prisen for standard Antares 42 Fly i Norge er 2.943.700 kroner.

Les mer om Anteres 42 fly og Antares 30 Fly i siste Båtliv som nå er ute i salg i butikkene.