Verdenspremiere: Marex 32 - en krympet suksess
Verdenspremiere: Marex 32 - en krympet suksess
Verdenspremiere: Marex 32 - en krympet suksess
Verdenspremiere: Marex 32 - en krympet suksess
Verdenspremiere: Marex 32 - en krympet suksess
Verdenspremiere: Marex 32 - en krympet suksess
Verdenspremiere: Marex 32 - en krympet suksess
Verdenspremiere: Marex 32 - en krympet suksess
Verdenspremiere: Marex 32 - en krympet suksess
Verdenspremiere: Marex 32 - en krympet suksess
Verdenspremiere: Marex 32 - en krympet suksess
Verdenspremiere: Marex 32 - en krympet suksess

Verdenspremiere: Marex 32 - en krympet suksess

Nå kommer lillesøsteren til Europa-suksessen Marex 370 AC. Båtliv kan her vise deg de første bildene av nye Marex 32 Holiday Cruiser.

Publisert Sist oppdatert

De har opplevd å komme på førstesidene av de fleste store båtbladene i Europa med sin 37-foter. Hva var vel da mer naturlig enn å skynde seg med en klonet lillesøster. Marex 32 Holiday Cruiser blir en fullverdig bobåt for både familien eller voksne på tur med gode venner. Prisen blir nesten halvert fra storesøster og vil ligge rundt 1,7 millioner, inkludert en god del ustyr som blant annet baupropell. Båten kan leveres i 2012, og igjen utfordrer Marex med fargevalgene sine. Lyseblåe og rødoransje skrog selger mye lettere nedover i Europa enn her hjemme i følge Espen Aalrud i Marex.

-Vi liker å utfordre det konvensjonelle. Så lenge båter med andre farger selger godt i Europa, så ser vi ingen grunn for ikke å tøre og utfordre det meget konservative norske markedet ogs, sier Aalrud.

Han innrømmer imidlertid at du kan få den i hvit også.

Fine plassløsninger

To doble sovekabiner, en foran og en bak, gjør at båten virker stor. Den er lett å bevege seg rundt i, samtidig som man opplever den mer privat enn andre båter. I akterkabinen blir det også mulighet for en ekstraseng om nødvendig. Det spesielle designet på lugaren i front, gjør at man har fått plass til et eget dusjrom i forbindelse med badet.

Båten kommer i utgangspunktet med en soft-top takløsning. Dette er noe Marex har tatt patent på og som de har brukt på flere av sine større modeller. Ønsker du imidlertid tak kan det kjøpes til å settes inn i de samme sporene som stofftaket. Innredningen blir noe modulbasert, men på grunn av at det kan være vanskelig å følge opp på servicesiden blir utvalget begrenset.

Det blir flere motorløsninger, men standard blir Volvos D4 på 300 hk. Da skal den kunne gjøre opp mot 30 knop på toppfart. Siden dette er en båt med rak aksling står man friere i valget av motorleverandør. I Europa ønsker de gjerne båter som har mer kjøl og litt mindre fart. Marex utvikler derfor en ekstra kjøl som kan limes på. Dette gjør at båten går fra å være en helplanende båt, til en båt med tilnærmelsesvise halvplaner egenskaper. Akslingen ligger i en tunnelform ut mot hekken. På den måten får man en rettere vinkel på propell og aksling gjennom vannet, og man sparer miljøet samtidig som man vinner fart.

Veritasgodkjent

Esben Aalrud i Marex sier det har vært en utfordring å få ned prisen på ønsket nivå. En av årsakene kan være valget av godkjenningsmyndighet.

-Vi ønsker å kunne tilby en norskbygd kvalitetsbåt med Veritas-sertifisering. Kravene fra verdens tøffeste godkjenningsmyndighet, gjør at vi må bruke mer tid og materialer for å få båten i optimalisert i henhold til Veritas sin standard. Har vi valgt en utenlandsk godkjenningsinnsats kunne vi nok gjort ting både billigere og enklere for oss selv. Når vi laget 370 utgaven, brukte vi faktisk ett og et halvt år ekstra for at Veritas skulle bli fornøyd, sier Aalrud.

Aalrud mener folk vil betale for den ekstra garantien det er at båten er godkjent av Veritas og at spesifikasjonene blir deretter.

-Ser du på våre rekker er de doble, og med en godstykkelse som er kraftigere enn andre produsenter velger. Det internasjonale kravet om at rekkene skal være minst 60 cm opp fra dollbordet slurves det også mye med nedover i Europa, sier Aalrud. 

Tekniske spesifikasjoner:

Planende båt med akterkabin. Kan også leveres med kjøl.

Lengde 9,99

Bredde 3,30

Motorisering: Single motor ca 300 hk med aksel

Fart: Marsfart 22-25 knop Toppfart 27-30 knop

Sengeplasser: 4-5 pluss to under kalesje

Standardutrustning er ikke ferdig,  derfor er pris ikke klart men det antas ligge på 1, 7 mill fornuftig utstyrt. Blant annet med baugpropell.