Båtmessas beste kjøp
Båtmessas beste kjøp
Båtmessas beste kjøp
Båtmessas beste kjøp
Båtmessas beste kjøp
Båtmessas beste kjøp
Båtmessas beste kjøp
Båtmessas beste kjøp
Båtmessas beste kjøp
Båtmessas beste kjøp
Båtmessas beste kjøp
Båtmessas beste kjøp
Båtmessas beste kjøp
Båtmessas beste kjøp
Båtmessas beste kjøp
Båtmessas beste kjøp
Båtmessas beste kjøp
Båtmessas beste kjøp

Båtmessas beste kjøp

Når vi har sett på messas beste kjøp har vi lagt til grunn, pris, popularitet og håndverksmessige kvaliteter. At vi endte opp hos Hansvik i år var ingen tilfeldighet.

Publisert Sist oppdatert

Vi har brukt mange dager på årets båtmesse Sjøen For Alle for å komme frem til årets beste kjøp. Konklusjonen er ganske grei. Det lages mange bra båter i Norge. Mange båter har vært med i vurderingen, men vi landet denne gang på noe av det mest urnorske som finnes. En sivilisert norskbygd sjark, eller speedsjark som modellene i dag kalles. Ingen skjønnhet nødvendigvis, men stadig flere båtfolk trykker denne helårsjarmøren til sitt hjerte.

Senket prisen kraftig

Hansvik lyttet til markedet og tok kundene sine på alvor, når de senket prisen til et nivå som gjør Comfort Speed konkurransedyktig med det meste. Komplett båt med 90 hk Honda utenbordsmotor, spyletoalet, komplett bysse og to fullverdige køyeplasser for 399 000 kroner var så absolutt utslagsgivende. Men vi måtte helt ned på detaljnivå for skille de beste fra hverandre. Helt klare utfordrere var både Galia 650 og Askeladdens nye sjarmør P66. Vi lette også blant daycruiserne, og dem er det jo så mange av at man ikke lenger ser skogen for bare glassfiber for å si det sånn. Mye likt, og lite nytenkning. Prisene på dagsturbåtene var også klart litt over det du måtte ut med for en båt i speedsjarksegmentet. Der flere av båtene med lukket styrhus la seg i prisleie 350 til 400 000, kom tilsvarende kvalitet daycruisere på godt over 400 000 tusen. Skal vi nevne et par andre utfordrerbåter som så absolutt er verdt å kikke på, blir det Hansviks nye 550 Proff skjærgårdsjeep til 160 000 inklusive motor, og svenske Ryds splitter nye 490 TSC, en ”åpen” minispeedsjark til 152 000 kroner inklusive motor. Har du virkelig mange penger du vil bruke på båt, men likevel opptatt av økonomi, må du ta en tur om bord Bavarias nye 38-foter. På messa stiller de med en åpen versjon, men om noen uker kommer hardtopversjonen til landet. Har du to millioner får du et anseelig stykke hytteluksus med egen strandlinje. 

Ikke billigst

Det er viktig å si at Hansvik nødvendigvis ikke er den billigste båten i dette utvalget. Men som totalprodukt fremstår den, etter en kraftig prisjustering fra fjoråret (100 000 kr), som den båten som gir kjøperen maks for pengene. At båten er norsk og har røtter på en av de mest værharde steder langs norskekysten kommer til utrykk når vi entrer båten med vår ekspert, Christian Zaborowski. Han har fått klar beskjed om å være kritisk.

Solide dimensjoner

Vår faste ekspert er ingen liten mann, og konkluderte raskt med at plassen inne var usedvanlig romslig til å være en så ”liten” båt. Det var lyst og trivelig og med en eksepsjonell utsikt fra førerplassen, ifølge Zaborowski. Han hadde plass nok til å sitte godt i sittegruppen i front. Det var lange nok køyer til at en voksen mann kunne ligge greit på en overnatting eller to. La man ned bordet kunne det til og med bli plass til et lite barn i midten. Det var to gode bøttestoler i kjøreretningen. Byssa holdt mål til både kaffekok og lettere matlaging.  Det var et fullverdig spyletoalett med septiktank, og for vår ekspert var det viktig at alle koblinger hadde doble slangeklemmer, -og det var det over alt, ifølge Zaborowski.

Det var stor uteplass, og tibudet om utvendige styreposisjon tilbys nå på alle de tre norske båtene som har vært oppe og kjempet om tittelen messas beste kjøp. Alle tanker, det vil si til drivstoff, vann og kloakk, ligger lett tilgjengelig for service og inspeksjon. Båten er forberedt for Ebersprächer varme, men kunne også bestilles med Wallas kombinerte koke og varmeløsning. Zaborowski påpekte at båten virket usedvanlig sterkt bygget med kraftig godstykkelse over alt. Døren i bakveggen var av herdet glass og hadde skikkelige stoppere i åpen stilling. For en Offshorekjører i verdensklasse kommer vi ikke unna skroget. Med forbehold om at ingen av oss hadde prøvd båten på sjøen, så mente Christian Zaborowski at skroget hadde alle forutsetninger for å tåle både fart og harde påkjenninger, og likevel ikke riste båt og mannskap i filler.

Se film (teksten fortsetter under filmen):

Ikke mye å sette fingeren på

Vi oppdaget selvfølgelig noen punkter som har utbedringspotensiale, og som produsent Roger Hansvik lovet å se på med en gang. Dette gjaldt blant annet redningsstigen som lå gjemt inne under et lokk. Vi påpekte også at nødlenseren ikke var montert. Dette hadde man bare rett og slett glemt på utstillingsbåten, og som Hansvik påpekte, så var jo dette lovpålagt å skulle selvfølgelig være der. Av litt mer kosmetisk karakter mente vi at man burde senke plattformen ved førerplassen slik at man kunne stå å kjøre båten uten å ha hodet ut gjennom takluken.

Båtliv kommer tilbake med en utførlig test av denne båten i et senere nummer av bladet.

Tekniske data:

Lengde: 6,30 m

Bredde: 2,55 m

Dyptgående: 0,45 m

Personer: 7

Drivstoff: 165 liter

Vekt: 1300 kg pluss motor

Motor: 90-150 hk

Pris: 399 000

I tillegg kommer utvendig styreposisjon ca. 25 000 kroner

Flere båt-og utstyrsnyheter finner du på www.batguiden.no - landets største båtmesse på internett.

Båtliv on Facebook