Første norskbygde hybridbåt!
Første norskbygde hybridbåt!
Første norskbygde hybridbåt!
Første norskbygde hybridbåt!

Første norskbygde hybridbåt!

Skager slutter aldri å overraske. Nå premiereviser de den første norskbygde hybridbåten.

Publisert Sist oppdatert

Miljøvennlig og lydløs ferdsel i havner og  fjorder, kombinert med god motorkraft på åpent hav, er Skagers nye hybridsatsing. Båten har en pålitelig og driftsikker Yanmar-diesel som tar seg  av den røffe bruken, mens når man virkelig vil utelukke motorstøyen, se seg om og nyte øyeblikket, slår man over på en kraftig, men fysisk liten, og lydløs elektromotor.

Fungerer i praksis


Båten ble satt på vannet å prøvekjørt i går. Alt fungerte som det skulle, sier Arve Solli i Skager Boats. Nå er den på vei mot Lillestrøm og premierevisning.

På større båter, og skjærgårdsjeeper som er skapt for å gå fort, lyder dette kanskje ikke som noen god idé. Men på en tradisjonell snekke som Skager 660, med linjer som  gjør at den glir lett i vannet, er det absolutt passende.

Med en behaglig hastighet på 5-6 knop kan man «tøffe» lydløst i hele 6 timer. Med el-motoren har man en toppfart  på omkring 7 knop, og med dieselmotor 13 knop. Man kan begrense utslipp og støy i havner og fjorder, og heller vri om tenningsnøkkelen når det blir nødvendig.

Fordelene

Fordelen med hybrid fremfor ren elektrodrift er at man ikke er avhengig av ladestasjoner på enhver holme. Utryggheten som oppstår når man hele tiden må forsikre seg om at det er en lademulighet i nærheten, er ikke et tema her. Batteriene lader når man kjører på diesel, og systemet er så enkelt konstruert at konseptet med hybridbåt faktisk fungerer i praksis. Systemet kan selvfølgelig også lades på landstrøm og brukes som i en ren el-båt.

Selve el-motoren er montert på akselen med en liten girkasse. Den er plassert rett bak dieselmotoren slik at det blir enkel tilkomst fra samme motorkasse. Batteriene er plassert der ballast ellers ville vært, og har lett tilkomst fra luker i stuerom. El-motoren har en høy plassering, og står derfor fuktsikkert.

Lengde: 660

Bredde:  240

Vekt: 1150 kg

Drivstofftank: 60 liter

Motor: Yanmar Diesel 28 Hk  / El-motor 3,6 kw

CE- kategori:  C

www.skagerboat.no

Båtliv on Facebook