Intim familiebåt
Intim familiebåt
Intim familiebåt
Intim familiebåt
Intim familiebåt
Intim familiebåt
Intim familiebåt
Intim familiebåt
Intim familiebåt
Intim familiebåt
Intim familiebåt
Intim familiebåt
Intim familiebåt
Intim familiebåt
Intim familiebåt
Intim familiebåt
Intim familiebåt
Intim familiebåt
Intim familiebåt
Intim familiebåt

Intim familiebåt

Prøvekjørt: Beneteau Antares 30 med flybridge har fått plass til det meste, og sånt blir det trangt av.

Publisert Sist oppdatert

Utenfor Marseille har vi testet Beneteaus nye flybridgebåter, deriblant Antares 30 Fly. Dette er båt med aksling og en 380 hestekrefters Yanmar 6LY3 under dørken i styrhuset.

Familietrygg

Vi brummer ut i 12 sekundmeter, men ganske snill sjø utenfor Marseille (bare noen timer før cruisingskipet «Louis Majesty» blir truffet av en kjempebølge). Med aksling er dette en perfekt båt å cruise ut med, uten masse ratting. Ute i åpen sjø gir vi gass og tester båtens fartspotensiale. Dette er ingen racerbåt, men en trygg familiebåt. Styreposisjonen er på styrbord side. Når vi svinger krapt får man ofte en skummel dødsone mot babord, da vi enten ser bare sjø når vi svinger hardt babord eller himmel når man svinger hardt styrbord. Her er Antares 30 ganske snill. Den krenger ikke spesielt hardt, og vi har fortsatt god oversikt alle retninger når vi svinger. Båten er fri for ulyder, og med full gass gjør den  i overkant av 25 knop og 3300 omdreininger (mer utflyllende fartsmålinger kommer i Båtliv nummer 4).  Drivstofforbruket er da nesten 72 liter i timen.  Cruisingfarten er best på underkant av 2500 omdreininger.

Bra bysseplass

Førerplassen er så som så. Instrumentpanelet har en vinkel som blir vel bratt når man sitter, og om man velger å stå, savner vi den siste plassen for tåspissen, selv om undertegnede har relativt liten skostørrelse.

Ved siden av føreren er det en benk med plass til en halvannen person. Salonggruppen bak består av en u-sofa, med plass til fire-fem voksne, og et tilsynelatende velfungerende bysse på styrbord side. Her er det både komfyr, to kokebluss og vask med kum.  Under førersetet er et lite kjøleskap, og i tillegg er det skuffer og skap som helt sikkert vil settes pris på.

Trangt

Kabinen i forpiggen har fått utnyttet plassen under dobbelkøye maksimalt til stueplass, i tillegg til et skap på styrbord side. På den andre siden er det sminkeplass, med et lite speil. For å spare plass har båten praktisk nok fått skyvedør. Her er det relativt god plass, men det er når vi forflytter oss videre rundt i båten at det virkelig begynner å føles trangt.

Båten har et lite baderom med vask, toalett og kombinert kran og dusj på styrbord side. Går vi in døra på babord side er det enda en kabin, her med to køye, og et lite skap. Her er det så trangt om plassen at man neppe kan stå opp eller legge seg samtidig.

Flybridge

Plassen på flybridgen gir et inntrykk av at her har designeren bestemt seg for å ha førerplass med sittegruppe bak, uansett hvor lite plass det har vært til rådighet.  Ryggstøtten til førerstolen kan vippes, slik at det blir en liten u-benk. Det er mulig det lille bordet er altfor stort i forhold til omstendighetene, men benket rundt bordet sitter man ganske så inneklemt. Et lite rundt bord hadde nok fungert mye bedre. Ryggstøtte til deler av benkene er også et savn.

Tekniske spesifikasjoner:

Lengde: 10,22 meter

Bredde: 3,39 meter

Vekt: 4659 kilo

Motor: Yanmar 380 hk

Se www.batguiden.no - landets største båtmesse på internett - for flere opplysninger!

Båtliv on Facebook