Tøff motorcruiser fra Kina
Tøff motorcruiser fra Kina

Tøff motorcruiser fra Kina

Det er ikke lenger bare de store seilyachtene som krysser verdenshavene.  Havgående motorcruisere er populære for tiden. Her er en virkelig tøff nyskapning, bygget av amerikanere i Kina.

Publisert Sist oppdatert

Nordhavn-verftet er ikke redd for å gå egne veier når det gjelder yachtdesign. Mens de fleste «ekspedisjons-yachtene» gjerne ser ut som kommersielle fartøyer, har amerikanske Nordhavn hentet inspirasjon både fra fisketrålerne i Nordsjølandene og moderne, italienske motoryachter.

 Siste nytt fra selskapet er Nordhavn 78, en elegant langturbåt bygget ved selskapets eget verft i Kina. Første båt sjøsettes tidlig neste år og vil bli vist på de store båtmessene i Europa. Det blir en typisk langturbåt med gode sjøegenskaper og flott design. Men noen racerbåt er det ikke; toppfarten er ikke en gang oppgitt, men cruisefarten skal være ni knop.

Nordhavn ble startet av to unge amerikanere i 1988.  Begge hadde solid erfaring fra langturer over verdenshavene og begynte med å importere typiske tråler-båter fra Taiwan. Senere utviklet de egne modeller og formverktøy i Syd-California og etablerte sitt eget verft i Taiwan. I dag bygges båtene ved Nordhavns verft i Kina. Et eget Europakontor er åpnet i Hamble, utenfor Southampton i England.

Noen data for 78-foteren: Loa 78’1/4”, bredde 6,4 m, dypg. 2,34 m, depl. 114,3 tonn, vanntanker 2,271 l, motorer: 2 x 425 Cummins dieseler, cruisefart 9 knop. Mer informasjon: Nordhavn Europa Ltd. europsales@nordhavn.com