Rekordår for Yamaha

Rekordår for Yamaha

For ett år siden hadde Yamaha 500 båter på lager. Nå er lageret tomt og Yamaha i Norge har lagt bak seg et rekordår.

Publisert Sist oppdatert

Store bilde: Yamarin 76 DC ble en storselger på det norske markedet i 2009.

Mange i båtbransjen opplevde i fjor et bugnende lager og ingen kunder. Særlig kritisk for Yamaha var lageret av over 70 stykk Yamarin 76 DC, en båt som med passende motor koster cirka 800 000 kroner.  I løpet av vinteren solgte Yamahas forhandlere alle båtene med fortjeneste, melder Yamaha Motor Scandinavia i en pressemelding.

- Vårt forhandlerapparat er eksklusivt. Vi kunne hjelp forhandlere gjennom krisen og selge båter og motorer litt etter litt med en viss fortjeneste. Dermed slapp vi også at våre båter og motorer fikk et ”konkursstempel”, sier Henrik Thaulow, som er sjef for båtsalget i Yamaha Motor Scandinavia.

Markedsleder

I 2009 solgte Yamaha 860 Yamarin båter. Buster-importen, som ble overtatt i 2008, satte rekord med 500 båter. Yamahas marinevirksomhet i Norge omsatte for 284 millioner kroner i 2008. I 2009 havnet omsetningen på 379 millioner kroner. På tross av et turbulent år, får selskapet et positivt resultat i 2009.

- Ser vi bort fra Buster-båtene, som ikke er med i omsetningstallene våre for 2008, økte vi omsetningen med 20 prosent  i fjor. Yamaha har nesten halvparten av markedet på store utenbordsmotorer. Alle tjener mer på å selge store motorer. På små motorer er konkurransen knallhard og marginene veldig lave. Vi økte motoromsetningen fra 164 millioner kroner til 167 millioner kroner, samtidig som det totale motorsalget gikk ned med 24 prosent, sier Thaulow.

Dropper Sjøen for alle

Yamaha har i mange år vært en av de store utstillerne på Sjøen for alle. I år er ikke Yamaha med på utstillingen i det hele tatt.

- Det er kostbart å være med på Sjøen for alle. Våre dirkete utgifter er cirka 1,5 millioner kroner. De forhandlerne som betjener standen vår og selger båter og motorer på utstillingen, er veldig fornøyde med satsingen. Resten av forhandlerne våre har nær sagt ingen glede av den. Det ønsker vi å gjøre noe med. Derfor vil vi intensivere markedsføring via forhandlerapparatet og sørge for at hver enkelt forhandler kan arrangere aktiviteter og gi kundene sine gode tilbud. Istedenfor å være ti dager på Sjøen for alle, vil produktspesialistene våre reise land og strand rundt for og hjelp forhandlerne med å gi kundene enda beder service. Allerede nå har vi spikret over 20 arrangementer fra Lyngdal i sør til Namsos i nord, forteller Thaulow.