Nostalgisk motorbåt for moderne brukere
Nostalgisk motorbåt for moderne brukere
Nostalgisk motorbåt for moderne brukere
Nostalgisk motorbåt for moderne brukere
Nostalgisk motorbåt for moderne brukere
Nostalgisk motorbåt for moderne brukere
Nostalgisk motorbåt for moderne brukere

Nostalgisk motorbåt for moderne brukere

Den ser ut som om den ble bygget på 60-tallet en gang, men Bootsbau Schuberts Variant 707 er ferskvare. For  635.000 kroner kan tyske kunder kjøpe en oppvisning av utsøkte trearbeider og tidløst båtdesign. 

Publisert Sist oppdatert

 

Düsseldorf, Tyskland: Variant 707 er likevel ingen «retro-båt», der de gammelmodige elementene mest av alt er ren staffasje. Modellen er faktisk siste utgave fra en Schubert-tegnet serie som ifølge bladet Skipper ble lansert tilbake på 60-tallet. Da den nå 70 år gamle konstruktøren Jürgen Schubert startet familieverftet i 1990 må han ha konkludert med at det ikke var noen grunn til å tukle med tradisjonene. 

Men noen oppgraderinger er foretatt, for eksempel har Schubert montert en hypermoderne firetakter på hekken, og de nitti hestekreftene driver båten av gårde i komfortabel marsjfart på rundt tjue knop. Toppfarten er nesten 26 knop, ikke verst med en såpass beskjeden motor. 

 

Båt med sjel

Verftet beskriver selv båten som en bred halvplaner med sjel - og dette stemmer. Selv om hverken skog eller overbygg er det mest elegante vi har sett - til det er båten i høyeste laget - er det noe uimotståelig forlokkende med den nygamle konstruksjonen. 

Trolig skyldes dette mest av alt følelsen av utsøkt håndverk. 707 er ingen masseprodusert standardbåt. Her glinser det i krom, rustfritt stål og mengder av lakkert mahogni, uten at båten dermed fremstår som et «utstillingsmøbel». Innredningsløsningene er både lettstelte og funksjonelle, noe som følges opp av en robust konstruksjon, med kraftige spant under dørklukene og solid tykkelse på glassfiberlaminatene. Plastarbeidene er generelt førsteklasses, blant annet har konstruktøren lagt inn et sperrelag i vinylester for å motvirke osmose. Båten er bygget for flittig bruk, både på ferskvann og i salte fjorder.

 

Fin utstyrsliste

707 er også velstyrt, med elektrisk toalett, landstrøm og en liten vinkjeller, men fabrikken har likevel klart å holde vekten nede på 1650 kilo uten motor. Modellen vi så på Boot 2010 var satt opp med Suzukis stillegående og bensinsnille nittihester, men den som ønsker diesel kan installere en innenbordsmotor på inntil 150 hester i kjelleren. 

Helt billig er ikke denne moderne 60-tallsbåten fra den lille familiebedriften i småbyen Plate, like ved Mecklenburg-Vorpommerns regionsenter Schwerin. Men Bootsbau Schubert har laget en båt som appellerer med god plass, ekte båtfølelse og vakkert håndverk. Båten er gammelmodig i ordets beste forstand, med moderne innslag som sikrer et økonomisk båtliv. At alt treverket nok krever litt mer vedlikehold enn kunststoffer en noe en tre-glad båteier aksepterer med lett hjerte.

 

Tekniske data Bootsbau Schubert Variant 707 

Lengde: 7,12 m             

Dybde (uten motor): 0,36 m                   

Bredde:  2,50 m
Vekt uten motor: 1.650
Antall personer: 6
CE-klasse: C

Motor: 70 – 150 hk

Pris med Suzuki DF90 ATL i Tyskland: ca kr 635.000