Svensk, lekker og lyseblå Torpedo
Svensk, lekker og lyseblå Torpedo
Svensk, lekker og lyseblå Torpedo
Svensk, lekker og lyseblå Torpedo
Svensk, lekker og lyseblå Torpedo
Svensk, lekker og lyseblå Torpedo
Svensk, lekker og lyseblå Torpedo
Svensk, lekker og lyseblå Torpedo
Svensk, lekker og lyseblå Torpedo
Svensk, lekker og lyseblå Torpedo
Svensk, lekker og lyseblå Torpedo
Svensk, lekker og lyseblå Torpedo

Svensk, lekker og lyseblå Torpedo

Svenske J-Craft kan kalle seg Kongelig hoffleverandør av båt. Deres uhyre håndverksmessige delikate 42-foter tok nesten pusten fra messefolket i Düsseldorf.

Publisert Sist oppdatert

Den skulle vel egentlig vært levert i kongeblått, men det pastellblåe skroget gjorde at J-Craft 42 Torpedo skilte seg ut i mengden av båter her i Düsseldorf. Skjønt, tok man seg om bord i dette hypervakre skuet så skjønte man fort at det ikke bare var fargene i denne båten som skilte seg ut. Hele båten er håndbygget på verftet på Gotland. Alt av detaljer både inne og ute er håndarbeid til minste detalj. Båtliv sa noe sleivete at denne båten er pervers i all sin ekstremitet. En uttalelse vi raskt måtte begrunne for verftets representant med å si at det var ment som et kompliment fordi en del andre adjektiver rett og slett ble for svake for denne fantastiske båten. 

Vår forklaring ble godtatt og raskt parert med følgende uttalelse.

-Vi liker å tenke på oss selv som ”Bentley of the Seas”. Hver J-Craft Torpedo utstråler eleganse, skjønnhet og en magisk touch av ekstravaganse. Fra det hånd-skårne Nardi rattet som også sitter på en annen stor klassisk skjønnhet, Ferrari 250 GTO, eller som sølvbestikk designet av prins Carl Philip av Sverige, detaljene skal komme sammen for å danne en uovertruffen helhet, sier Johan Hallén, teknisk ansvarlig ved J Craft Boats.

Kongelig hoffleverandør

Ved utgangen av første kvartal 2010 vil åtte J Craft Torpedoes være klar for sine nye eiere. Etter det vil man bygge en båt per måned. Båten på utstillingen her i Düsseldorf var allerede solgt til en svensk kunde som skulle har den i Frankrike, og det er ikke hvem som helst som er gudfar for denne båten. Den ble døpt av Sir Roger Moore på båtmessen i Monaco i fjor høst. Byggenummer en for verftet ble faktisk levert til den svenske kongen. Dette var en 38-fots Cabrio-Cruiser som fikk navnet Polaris. J-Craft har fortsatt vedlikeholdsansvaret for denne båten i Frankrike.

Kraft og eleganse

J-Craft 42 Torpedo er utstyrt med to IPS 500. Dett gir den 12,23 meter lange båten en toppfart på 44 knop. I motorrommet sitter ikke to grønne VP standardmotorer, men to spesialbestilte hvite D6 500 hk.  

Spesielt kundeklientell

J-Craft Torpedos intiativtaker, Johan Attvik, sier følgende om prosjektet.

-Dette er mye mer enn bare en motor yacht. Det er en erklæring om personlighet og livsstil. Det er skal være den ideele yachten for de mest kresne og krevende båtkundene. Og som alle i denne kategorien, snakker man om en leveringstid på et halvt år. Ute i Europa koster denne båten fra 6,5 millioner, så man skjønner jo hvorfor Attvik henvender seg til dem han gjør.

Torpedo Tekniske spesifikasjoner

Length Overall 12.63m (41.43ft)

Length on Deck 12.16m (39.90ft)

Length on Waterline 10.85m (35.60ft)

Beam Overall 3.63m (11.91ft)

Draft 0.95m (3.12ft)

Cruise Speed (Mid Load) Est 35 knots

Sprint Speed (Light Ship) Est 44 knots

Estimated Range 150 nautical miles @ 43 knots

Fuel Capacity 1,000 litres (265 gal)

Fresh Water 200 litres (53 gal)

Main Engines 2 x Volvo Penta IPS500

Transmissions Volvo IPS

Builder J Craft Boats / CMI Composites

Design J Craft Boats

Engineering AYD

Naval Architect Södergren Yacht Design

Hull Material Vinylester, Fiber Glass, PVC Core

Accommodation Sleeps 4 + 1 Crew

Price Upon Request