USA-retro: Sea Ray relanserer Pachanga
USA-retro: Sea Ray relanserer Pachanga
USA-retro: Sea Ray relanserer Pachanga
USA-retro: Sea Ray relanserer Pachanga

USA-retro: Sea Ray relanserer Pachanga

Sea Ray fyller femti år i 2009 og markerer jubiléet ved å relansere en av av fabrikkens største suksesser: Muskelbåten Pachanga.

Publisert Sist oppdatert

Med rå linjer og en toppfart på 45 knop var Pachanga en radikal sportsbåt da den første 18-foteren kom på markedet i 1969. Uike varianter av modellen holdt det gående i flere tiår, og i 1986 kom Pachanga II som 22-foter. Dette var den første båten som ble utstyrt med 260 hk-maskinen fra MerCruiser.

2009-modellen av Pachanga, som betyr «spenstig fest» på spansk, blir en 22-foter (24 fot med badeplattform) med et maskinutvalg som toppes av en diger 496 Magnum HO Bravo III på 425 hester. Sea Ray sier ikke noe om toppfarten med denne motorpakken, men temmelig langt over femti burde gå greit?

Til tross for retro-stilen og en del likhetstrekk med Pachanga II er båten helt nytegnet, basert på dagens skogteknologi og utstyrt med det siste innen maskineri og digitale instrumentpakker. Standardmotor er MerCruiser 350 Magnum MPI Bravo på 300 hester og kontrollene på alle utgavene blir MerCruisers fine, digitale DTS-dobbeltspaker.

De første 100 Pachangaene er nummerete, spesialutstyrte jubileumsutgaver, men også de vanlige modellene får sportsbil-inspirert interiør, med retropreg og bøtteseter, mens moderne badeplattform, stor solseng og et Sony/Polk stereoanlegg viser at dette er og blir en 2009-modell.

På utstyrslisten står også løst toalett, kompressor og vannskispeil, mens kabinen er fullpolstret og utstyrt med luke i fordekket. SeaRay skriver selv at kabinen er «stor», men Pachanga blir nok først og fremst en godværsbåt for retro-entusiaster som drømmer om ekte USA-muskler.

- Vi ønsket å skape noe ekstra i anledning jubileumsfeiringen, noe som både er nostalgisk og betydningsfullt for våre kunder. Pachanga ble en svært populær modell da den kom på markedet for første gang, og serien har fortsatt en stor tilhengerskare i dag, sier Robin Brendle, visepresident i Sea Rays sportsbåtdivisjon.

Det overrasker vel ingen at Sea Ray, som kaller båten en ekte «driver’s boat» er tause om eventuelle dieselutgaver - og heller ikke prisantydninger nevnes i fabrikkens pressemelding.

De siste årene har Sea Ray og de andre USA-båtene vært rimelige alternativer på det norske båtmarkedet, men nå har dollaren steget kraftig. Det blir nok primært bling-faktoren og det spreke utseendet som kan selge den nye modellen i Norge, om Pachanga da i det hele tatt blir tatt inn med dagens markedsutsikter.

Alle foto: Sea Ray