Viksund sliter med gjeld
Viksund sliter med gjeld

Viksund sliter med gjeld

Viksund har permittert ansatte og sliter med stor gjeldsbyrde. Kreditorer må vente på oppgjør.

Publisert Sist oppdatert

Problemene i den vestlandske båtindustrien sprer seg videre. Ifølge Båtlivs kilder har nå også Viksund båt AS på Askøy vanskeligheter, men ledelsen skal ha en strategi for driften videre. 

Bedriften har permittert ansatte, og flere kreditorer har i høst vært nødt til å purre for å få penger fra konsernet.  Bedriften henviser alle kommentarer til en taus daglig leder Rune Viksund, som ikke vil gå i detaljer om situasjonen på Viksund. Han sier kun at bedriften har «en plan videre», hva denne planen går ut på vil han ikke utdype. 

Offentlige regnskapsopplysninger viser at Viksund i 2007 hadde snaue 54 millioner kroner i gjeld, og kun en drøy million kroner i egenkapital. Dette året gikk Viksund flere millioner kroner i underskudd, men regnskapet skal ha bedret seg i år. I september i år sa Rune Viksund at bedriften går med overskudd  i år.

Les mer om Viksunds regnskap her

Gjeldsordning?

Viksund vil dermed hverken bekrefte eller avvise at bedriften nå forhandler om en gjeldsordning:

- Det er tøffe tider for hele bransjen, men jeg kan ikke kommentere slike rykter og påstander, sier Rune Viksund til Båtliv.

- Men dere har en plan?

- Vi har en plan.

- Hva går denne ut på?

- Det kan jeg nok ikke si noe om nå, sier Rune Viksund. 

Optimisme

Det var stor optimisme tidligere i høst hos Viksund Båt AS, som da relanserert Viksund 320 med ny flybridge til positive anmeldelser, og at satsingen på det russiske markedet tegnet godt. Fabrikken bekreftet også arbeidet med den helt nye båten, Viksund 390 St Cruz, gikk etter planen. Tegningen av den nye toppmodellen ble presentert på de godt besøkte Viksund-dagene i midten av september. Da var optimismen rikelig til stede for den velrennomerte båtprodusenten i Strusshamn, som solgte flere båter og inngikk intensjonsavtaler om salg av flere 390 St Cruz. 

I månedene siden har som kjent markedet blitt mye tyngre enn noen hadde kunnet spå for norske båtbyggere, allerede i slutten av september avsluttet Viksund for eksempel det femårige forhandlersamarbeidet med Harstad Marina.