Yanmar lanserer egne pod- og drevmodeller

Yanmar lanserer egne pod- og drevmodeller

Mercruiser Zevs og Volvo Penta IPS får ikke lengre kontrollere pod-markedet alene. Nå melder også Yanmar seg på i konkurransen om å levere den beste varianten av moderne, bunnmonterte drev.

Publisert Sist oppdatert

ZF Pod 2500 og 2800 heter den japanske motorfabrikkens nye modeller, som kommer i salg i løpet av første kvartal 2009. Pod’ene skal takle effekter på opptil 450 hk, og fabrikken hevder - som konkurrentene - å kunne tilby forbedret manøvreringsevne, mindre støy og lavere forbruk.

I likhet med Mercruiser har Yanmar Marine valgt en mer konvesjonell løsning med akterovervendte propeller, og også Yamahas båtdieseldivisjon bygger inn "svake ledd" i pod’en slik at drevet løsner uten å rive hull i båten i tilfelle grunnstøting.

De elektronisk styrte drivenhetene kan naturligvis joystick-kontrolleres for full, 360 graders manøvreringsmulighet, på samme måte som IPS og Zevs.

Eget Yanmar-drev!

Yanmar Marine har også en annen viktig nyhet denne høsten: Endelig lanserer fabrikken sin egen drevmodell.

ZT350 er nydesignet fra grunnen av, og er beregnet til bruk sammen med dieseler i BY- og LP- seriene. Drevet er naturligvis av duoprop-typen, har hydraulisk clutch og kan benyttes på maskiner på inntil 350 hestekrefter. Vekt med propellere er 112 kilo, og ifølge Yanmar har drevet de samme dimensjonene som drev fra andre fabrikker, slik Yanmar-tilhengere nå kan ettermontere originale Yanmar-drev på båter som opprinnelig ble bygget for konkurrentenes modeller.

Med motorer som yter makseffekten på 350 hk (257kW) ved 3.800rpm tilbyr den japanske fabrikken utvekslinger på 1.65 og 1.78, for mindre maskiner (opptil 260 hk ved 4000 rpm) kan ZT350-kunden velge mellom utvekslinger på 1.97 og 2.18.