Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark
Luksuriøs gjerrigknark

Luksuriøs gjerrigknark

Clippers nyeste yacht er nesten 18 meter lang og spekket med luksus, men gnien på drivstoff. Se vår bildespesial av premierebåten i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Clipper 60 har nylig entret markedet og den første båten har kommet til norske farvann. Clipperserien strekker seg nå fra 34 til 62 fot.

Skrogformen, som er et gjennomtrengningsskrog, gjør at båten kutter gjennom sjøen og gir stor rekkevidde.

– I 7,5 knop har den et forbruk på bare 30 liter i timen, forteller Åge Vee. Båten er motorisert med to Cummins dieselmotorer, hver av dem med en ytelse på 540 hestekrefter. Med 1500 liters tank skal den ha en rekkevidde oppimot hele 1500 kilometer, om kapteinen klarer å kjøre på det mest økonomiske hele strekningen. Det tilsvarer en tur-retur til Storbritania.

Komfort

Åge Vee bestilte 60-foteren for tre år siden, og har i høy grad vært med på utviklingen av den nye yachten.

– Jeg har fått det som jeg vil, smiler han. Båten er tegnet i Canada og bygges i Kina. Båt nummer en er nå i Norge og nummer to kommer til Australia. Båten i Norge har blant annet fått hydraulisk akter- og baugtruster og har det meste av elektronisk navigasjon, både på flybridgen og i styrhuset. For komfortens skyld har den ikke mindre enn seks varmepumper.

Mange køyer

Båten har ikke mindre enn fire kabiner, en forkabin med dobbelkøye, en kabin på babord side med to køyer, en kabin lenger akter, som er hovedkabinen, med dobbelkøye og en mannskapskabin helt aker, med dobbelkøye. Hovedkabinen har eget bad, med toalett og dusj, mens de to andre kabinene lenger forut deler på et tilsvarende bad med høy standard.

Kongeplass

Går vi opp til hoveddekket, kommer vi rett opp i styrhuset. Her har kapteinen en upåklagelig fin plass, med god plass rundt seg. Lurer han på hva som skjer rundt i båten, er det full oversikt på skjermen fra Raymarine, som er tilkoblet flere overvåkningskameraer som er  plassert sentrale steder rundt i båten. For de som eventuelt vil se ut fra førerhuset, er det en høy sittegruppe for to bak kapteinen. Et stort kartbord med en like stor kartskuff har også fått sin plass.

Eleltronikk

Litt lenger akter er byssa, med god benkplass og alt en kokk trenger, med stor vask med to utslag, stekeovn og stekeplater, og ikke minst godt med skapplass.

Salongen rett ved siden av har en lengre sittegruppe i retning mot en stor flatskjerm som heises opp og ned elektrisk. Med surroundanlegg i taket og en stor subwoofer under taket bør underholdningen bli god.

Oppe på flybridgen er det en enda større sittegruppe, med grill og wet-bar.  Også her har kapteinen fått god plass, men her med to store plotterskjermer. Selv om Clipperen kan kjøre økonomisk klarer den opp mot 20 knop. Uansett, den trives best i sakte fart, når forbruket er lavest.

Lengde: 17,6 meter

Bredde: 5 meter

Dyptgående: 0,82 meter

Vekt: 28,8 tonn

Pris fra: 8,5 millioner kroner