Skorgenes satser stort, større, størst
Skorgenes satser stort, større, størst
Skorgenes satser stort, større, størst
Skorgenes satser stort, større, størst
Skorgenes satser stort, større, størst
Skorgenes satser stort, større, størst
Skorgenes satser stort, større, størst
Skorgenes satser stort, større, størst
Skorgenes satser stort, større, størst
Skorgenes satser stort, større, størst

Skorgenes satser stort, større, størst

Skorgenes har tatt med seg sin nye 44-foter til messa i Sandvika. På tegnebrettet hjemme i Litauen har designer Roar Strømsnes en ny 62-foter allerede klar.

Publisert Sist oppdatert

Hvem blir først i Norge med å sprenge 60-fots grensen. Windy har lenge sagt de skal levere en 73-foter, om den forblir i Hegnars drømmer står igjen å se. Eier og gründer i Skorgenes, Roar Strømsnes, sier han skal ha en 62-foter klar til neste år. Vi i Båtliv har i påvente av at Norges største fritidsbåt skal bli en realitet, prøvekjørt Skorgenes 445. Også det en nyhet med premierevisning på messa Båter i Sjøen.

Mistet styringen

Byggenummer tre kom rett fra fabrikken og opp til oss i Oslofjorden. Den hadde gått bare få timer når vi tok over styringen. Om det var derfor at trykket i den hydrauliske styringen forsvant da vi passerte Dyna Fyr, skal vi la stå usagt. Murphys lov slår inn når man minst ønsker det. Alt handlet om en liten pakkning viste det seg til slutt. Slike ting kan skje når vi presser oss på. Uansett, fra Dyna fyr og ut fjorden styrte vi doningen med de to motorene, og thrustere. Det gjorde jo at v virkelig fikk satt båten på prøve når det gjaldt manøvreringsegenskaper. Det holdt til MEGET uten tvil. Vi merket godt at den trakk litt mot styrbord slik alle akslingsbåter med to motorerer (to propeller) vil gjøre. Ellers var den meget lettstyrt. Den roterte rundt sin egen akse (uten hjelp av ratt og rorutslag). Den var retningsstabil, men noe overfølsom for bruk av trimplan. 

Motorene perfekt for båten

De store Cummins motorene er i ferd med å vinne terreng mot Volvo Penta. I denne båten fungerte de hundre prosent optimalt. Ingen sjenerende støy i noen av turtallsområdene. Turboene ga jevn skyvekraft, og med trimplanene et godt stykke nede merken vi ikke noe til planingsterskelen. Den gikk i plan helt ned mot 12 knop med riktig trim.

Detaljerik båt

Innvendig er båten spekket med detaljer som Skorgenes er kjent for. Tre sovelugarer med bra størrelse er på linje med det Windy leverer i sin nye 44-foter. Vi likte løsningen med at den ene av disse lugarene fungerte nesten som en atskilt akterkabin., med egen nedgang bak i hovedsalongen og med eget lite baderom. I byssa er det mulighet til å utvide arbeidsplassen med en utrekkbar benkeløsning. I selve sofagruppen i salongen er det integrert en egen ”stressless” for de som liker å se på den nedfellbare flatskjermen godt tilbakelent.

Flybridgen er gedigen. Her er det plass til hele familien og litt til. Det er også gitt plass til en stor solseng helt akterut på flybridgen.

For flere båt-og utstyrsnyheter se www.batguiden.no - landets største båtmesse på internett.