Søk i arkivet

Slutt på snekkedunk

Polar Boats tar miljøspørsmålet på alvor og lager Norges første serieproduserte snekke med elektrisk motor.

Polar 20 ble satt på vannet for bare få dager siden, og testresultatene skal være meget overbevisende. Den forholdsvis lille elektromotoren yter 2,2 kw, og gir behagelig 6,2 knop på maks med 5 personer om bord. Det er akkurat passe for en slik båt, og faktisk samme hastighet som man oppnår med en liten diesel.
    Det unike med denne båten er at du faktisk kan bruke den som en vanlig båt fordi den har strøm nok til mellom 8-og 15 timers kjøring, avhengig av belastning og fart selvfølgelig. For å fullade båten trenger du bare en stikkontakt og 12 timer.
    På sikt vil man også sette inn et lite bensindrevet aggregat, som kan forsyne båten med reservestrøm om du velger å bli ute på sjøen i flere dager. Vekta på båten har man også klart å holde nede. 935 kilo er ikke ille når man vet at det står fire store gel batterier under dørken som hver seg yter 214 ampertimer.
    En stor forandring for snekkefolket blir det nok å venne seg til at båten er totalt stille. Snekkedunken er borte, det samme er motorkassen som alltid dominerte dørken i de mindre snekkene.
    Det er foreløpig ikke satt noen pris på den nye Polar 20, men produsenten sier den skal følge prisnivået til tilsvarende båt med dieselmotor.
    For å gjøre seg enda mer attraktive satser de også på en åpen båt som er ment for kanaltrafikk i Europa. Polar er allerede på Seinen i Paris med taxibåter.



Spesifikasjoner

Båt: Polar 20 – 620 cm
Reg. antall personer: 10
Motor: Vetus 2,2 kw børstefri electromotor
Totalvekt: 935 kg
Batteri: 4 stk gel batteri på 214 amp.
Kjøretid: Fra 8 til 15 timer avhengig av belastning.
Ladetid: innefor 12 timer maks kapasitet
Lading: Ordinær landstrøm fordelt på 2 sammenkoblede ladekretser

Flere båt-og utstyrsnyheter finner du på www.batguiden.no - landets største båtmasse på internett.
 
 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen