Balkong på vannivå
Balkong på vannivå
Balkong på vannivå
Balkong på vannivå
Balkong på vannivå
Balkong på vannivå
Balkong på vannivå
Balkong på vannivå
Balkong på vannivå
Balkong på vannivå
Balkong på vannivå
Balkong på vannivå

Balkong på vannivå

Det måtte bare komme; en yacht med hydraulisk balkong på siden. Lazzara LSK 92 er blant de mest moderne nykommerne på yachtmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

Lazzara LSK 92 er slank, lav og hele 92 fot lang (28 meter). Den utmerker seg også med badeplattformen og hydraulisk balkong som hører til hovedkabinen.

Flatskjerm på badeplattformen

Helt akter, på badeplattformen, er det en stor hydraulisk luke, med plass til vannscooteren eller hva det måtte av være av leketøy på innsiden. Når vannlekene er ryddet ut og ligger fortøyd til plattformen brukes luka som markise. Innerst i skyggen er en stor flatskjerm for den som måtte kjede seg.

Eieren av hovedkabinen har sin egen lille plattform, med hydraulisk terrasse på vannivå som skyves ut for å nyte privatlivet. Om kvelden kan det gjøres mer spektakulært, med undervannslysene i skroget som skal gi en særegen kveldsstemning.

 

Valgets kvaler

I tillegg til hovedkabinen har båten flere gjestekabiner og store oppholdsrom. Hovedsalongen får man i to utførelser, etter hvordan man måtte ønske å utnytte plassen – om man vil ha spisestue og sofagruppe, eller bare en stor sofagruppe. En stor takluke slipper lys og eventuelt luft inn i salongen.

Førerplassen er også gitt god plass, og eieren av denne båten kommer neppe til å kjøre så mye selv. Derfor er det to ekstra sitteplasser for å holde skipperen med selskap.

Båten er designet for å klare 30 knop, med marshastighet på rundt 26 knop. Giganten er tilpasset Volvo Pentas IPS 850, trolig de første fra motorprodusenten som blir installert i noen båt. Det sies fra verftet at kundene stadig blir mer bevisste på drivstofforbruket, og at de derfor valgte IPS.

Lett gigant

Til tross for sine 92 fot er båten bygd sammen i bare to store glasfiberdeler, det ene er skroget og det andre er dekket, inkludert flybridgen, noe som skal være ganske så unikt. Produsenten mener også at dette er en av de letteste 92-foterne som noen gang er bygget med sine nærmere 62 tonn.  Kombinert med åtte fremoverrettede propeller (IPS) og 12 graders v-bunn håper verftet at den vil klare over 30 knop når den sjøsettes om to måneder.

Trolig blir denne båten en publikumsmagnet når den vises for publikum for første gang under Ft. Larderdale Boat Show i USA i oktober. Båt nummer to blir for øvrig å se under Miami Boat Show i februar neste år. Etter Miami kommer den til Storbritannia, seiler gjennom den engelske kanal, langs kysten i Frankrike, rundt Portugal til Spania. I september neste år blir den å se på yachtmessen i Cannes.