Båtliv border «Batman»
Båtliv border «Batman»
Båtliv border «Batman»
Båtliv border «Batman»
Båtliv border «Batman»
Båtliv border «Batman»
Båtliv border «Batman»
Båtliv border «Batman»
Båtliv border «Batman»
Båtliv border «Batman»
Båtliv border «Batman»
Båtliv border «Batman»
Båtliv border «Batman»
Båtliv border «Batman»

Båtliv border «Batman»

– Det begynte med at vi ville promotere et fartøy med mindre utslipp. Nå følger en hel verden med oss, og det er kjempegøy, forteller skipper Pete Bethune fra taket på «Earthracer».

Publisert Sist oppdatert

STORT BILDE:  Pete Bethune fra Hamilton på Zew Zealand slapper av på taket av «Earthracer» i Arendal.

Arendal:

75-foteren som er bygget på New Zealand går på biodrivstoff og er karbonnøytral har tatt turen innom Arendal på sin vei rundt jorden. Målet med turen er å sette fokus på et grønt miljø. Båten er designet av marine arkitekter fra Craig Loomis Design Group og ble bygget av Calibre Boats.

Syv meter under

«Earthracer» er utstyrt med to 540 Mercruiser motorer og tar 2500 liter drivstoff. Toppfarten er 45 knop, og  den har vært gjennom tøffe legg med blant annet 80 knops vind og tyve meter bølger i Det indiske hav. Men dette er ikke det mest oppsiktvekkende med det edderkopplignende fartøyet.

– Vi kan ha syv meter med vann over oss, og dermed gå tvers gjenom bølgene istedet for over. Dette på grunn av den strømlinjede fasongen som ungene synes likner på en edderkopp, ler skipperen. Han har inntatt nesten-horisontalen på taket av båten og nyter sommerdagen i Pollen på ekte, avslappende Kiwi-vis.

Beskutt av politiet

Pete forteller at han har vært med på både særedeles hyggelige og særdeles skremmende opplevelser med båten.

– Det verste var da vi ble beskutt av colombiansk kystpoliti. Siden de ikke ville identifisere seg overfor oss trodde vi det var pirater, og svarte ikke på anrop. Dermed trodde de at vi var kriminelle dopsmuglere, og skøt to ganger mot oss. Mannskapet søkte tilflukt i midtgangen hvor båten er mest solid, og det ble heldogvis ikke store skader på det bunnsolide skroget.

Nordmann om bord

Kapteinen forteller at de allerede har hatt to svensker med som mannskap, og snart kommer den første nordmannen. Alle som har litt erfaring i navigering kan i prinsippet søke om å bli med på alt fra en uke til flere måneder, selv om det naturligvis er ønskelig at noen av det fire store mannskapet kan en del om nattnavigering og har erfaring til å kunne kjøre mens de andre sover.

Leve lokalt

Det mest positive med jorden rundt-turen er alle menneskene som jobber sammen og nyttigheten av prosjektet, mener kapteinen, som selv har erfaring fra seiling og delfinprosjekter i Skottland.

– Vi prøver å leve mest i tråd med skikkene på de stedene vi kommer. Vi tar lokalbussen, spiser økologisk mat hvis mulig og så videre. I tillegg holder vi foredrag på skoler, og har nå mange elever over hele verden som følger oss på nettet.