Vannscooterens erstatter
Vannscooterens erstatter
Vannscooterens erstatter
Vannscooterens erstatter
Vannscooterens erstatter
Vannscooterens erstatter
Vannscooterens erstatter
Vannscooterens erstatter
Vannscooterens erstatter
Vannscooterens erstatter
Vannscooterens erstatter

Vannscooterens erstatter

Tenk deg en båt, ikke lenger enn en familiekano, med innenbords motor på 200 hestekrefter og vannjet. Stormway X-17 erstatter den ulovlige vannscooteren og har sitteplasser for seks.

Publisert Sist oppdatert

Liten og rød, vi setter oss i 17-foteren. Båten skal gi en optimal kjøreopplevelse med rå motorkraft på 200 hestekrefter i kombinasjon gode kjøreegenskaper. Ettersom båten drives av vannjet, stikker den bare 20 centimeter dypt – og egner seg derfor også til vannleker.

Nye vaner

Noe av det første man merker når man setter seg til rors med en slik vannjet er at det er motsatt når man bakker. Svinges rattet til babord svinger akterenden styrbord. Dette er en vanesak, som settes stor pris på av tidligere eiere av båter med denne fremdriften.

– Har man kjørt slik båt lenge nok kan man ikke kjøre noe annet, sier Thomas Hasner som har hatt tilgang til den tidligere modellen i ni år. Den nye generasjonen av X-17 har gjennomgått en rekke forbedringer. Den har større motor, lavere fordekk og føreren sitter høyere med bedre oversikt.

Adrenalinkick

Vi gir gass, bånn gass! Adrenalinet strømmer til og vi måler en akselrasjon fra null til førti knop (75 kilometer i timen) på åtte sekunder. Vi klarer ikke å la være å leke oss når en RIB raser forbi oss mens vi prøver oss på kjøreegenskaper i sakte fart. Vi gir RIB-en hundre meters forsprang før vi gir på, og brått virker det nærmest som om den står stille på vannet. Vi har 17-fot og er vi konge på sjøen!

X-17 er en båt som krever aktiv kjøring, i hvert fall om man velger å utnytte båtens potensiale. Vi har snakket med flere som har hatt båten, og Stein Grøndal som nylig har kjøpt den nye generasjonen klarte å få den opp i 51 knop med tre om bord. Vi klarte 47 knop med to om bord, men det skal sies at testbåten er den første modellen som ble produsert av den nye utgaven. Den har også fått bunnstoff, noe som reduserer farten noe, i tillegg til at den er noe tyngre.

– Forbedret

Espen Hasner har hatt X-17 i mange år. Han har kjøpt den nye generasjonen og henter den hos Stormway i Glomma ved Fredrikstad. Han har allerede fått testet den i elva.

– Den nye modellen er mye mer presis ratting og har forbedret gass og gir, forteller han. Han synes det er mange gode forbedringer med den nye båten. Den forrige modellen hadde også 35 færre hestekrefter.

Til tross for sine 200 hestekrefter er den relativt snill på drivstofforbruket. Dette skyldes et skrog som gir lite motstand.

– Etter fire timer og tjue minutters kjøring fylte vi åtte liter, forteller han. Bensintanken har en kapasitet på 130 liter.

Ingen fartsmåler

Denne lille råtassen er blant de mest morsomme båtene vi har prøvekjørt, og vil for mange være et alternativ til vannscooteren som er forbudt i Norge. Og i motsetning til en usosial vannscooter, er denne godkjent for seks personer. Du har to på sadelen, to i aktersetet og to helt forut. Det eneste vi savnet var en skikkelig fartsmåler, gjerne en liten GPS. Skal man ha en slik båt bør du være av den tålmodige båtføreren. Du må bestille båten et år i forveien ettersom motoren må forhåndsbestilles før produksjonen starter.

Lengde: 5,15 meter

Bredde: 1,74 meter

Vekt: Fra 550 kg (testbåt 675 kg)

Motor:Mercury Optimax V6 200 hk, vannjet

Toppfart: Ca 50 knop