– Båtsalget på 2003-nivå
Sandvika. Båtmessen "Båter i sjøen". Aud Høva og administrerende direktør Erlend Prytz i NorBoat ombord i messens dyreste båt - en Princess 61 til 9,3 millioner kroner.Foto: Mattis Sandblad

– Båtsalget på 2003-nivå

Norsk båtbransje har solgt 20 prosent færre båter i år, sammenlignet med fjoråret. Det sender båtsalget ned mot et 2003-nivå.

Publisert Sist oppdatert

For bare noen måneder siden var alt ve og vel i Norsk båtbransje. Nå antydes det en betydelig nedgang.

Administrerende direktør Erlend Prytz Noroat, som representerer en samlet norsk båtbransje, forteller til Båtliv at bransjen forventet en nedgang, men ikke så betydelig.

– Vi fikk en betydeligere kraftigere stopp enn noen hadde regnet med, sier Erlend Prytz til Båtliv.

Merker renten

Gårsdagens renteøkning kommer ikke heldig ut for norsk båtbransje.

– Den siste renteøkningen er vi ikke glad for,  og ikke minst signalene om at det kan ventes flere renteøkninger, sier Prytz.

Med økte drivstoffpriser forventer han også at vi vil merke en betydelig nedgang for store, raske båter.

– Og hvis prisene fortsetter oppover vil trolig salget av seilbåter og båter som bruker mindre drivstoff gå best, sier Prytz. Han forteller videre at salg av små og mellomstore familiebåter ikke går så verst, og ikke har hatt så stor nedgang.

Medieeffekt

Han tror ikke nedgangen i båtsalget skyldes at nordmenn har fått dårligere råd.

– Jeg tror dette er en medieskapt psykologisk effekt, reallønnsveksten er god. Med rentespøkelset og signaler om at oljen burde koste 600 dollar fatet blir mange avventende, sier Prytz. Han har tro på at båtsalget kan ta seg litt opp igjen med flott vær i sommer.

– Men hva om vi får en reprise fra fjorårets vær?

– Det ville være sterkt beklagelig i forhold til de andre faktorene som spiller inn, sier Prytz.

Permitteringer i Norge?

Windy varsler permitteringer etter et år med stor aktivitet og vansker med å produsere nok båter for å dekke etterspørselen. Ifølge admininstrerende direktør Knut Heiberg-Andersen i Winy Boats blir trolig mellom 25 og 35 ansatte permittert i fire til seks måneder til høsten. Heiberg-Andersen mener markedssvikten ikke skyldes dårligere økonomi blant kjøperne, men at det er en psykologisk effekt.

Askeladden merker at merker at markedet for båter mellom 600.000 kroner og halvannen million kroner har skrumpet i år. Båter under 600.000 selger bra, og båter over halvannen million kroner selger, skal vi tro markedssjef Leif Bergaas i Askeladden, som er Norges største produsent av båter i dette markedet.

– Det er tydelig at folk med lønnsinntekt er forsiktigere med pengebruken i år enn tidligere. Selgerne må jobbe mer med argumentasjonen for å overbevise kundene, sier Bergaas til Båtliv.

Gigantene merker nedgangen

Yamarins eksportsjef i Finland forteller til Båtliv at lagret av båter i Norge bygger seg opp.  Båtliv skrev også om svenske Uttern som varslet oppsigelser i mai, og direktør Jan Buckhöj kunne fortelle om svak nedgang i det norske markedet, mens det svenske markedet flater ut. Uttern eies av Brunswick Marine, som også varsler dårligere tider. I går ble det kjent at Brunswick skal redusere kostnadene med så mye som 300 millioner dollar. Arbeidstokken skal reduseres med 1000 ansatte, og ytterligere 3000 ansatte er i faresonen. Brunswick varsler også at de vil redusere antall fra 29 i fjor til 17 i 2010. Antall båtmodeller vil også bli redusert, men hvilke er foreløpig ikke kjent.

– Salget av motorbåter i USA var det laveste på 40 år, sier Dustan McCoy i Brunswick. Nedgangen har vært merkbar siden 2005, og nå forbereder giganten i det internasjonale fritidsbåtsmarkedet seg på ytterligere nedgang.