Liten båt, stor opplevelse
Liten båt, stor opplevelse
Liten båt, stor opplevelse
Liten båt, stor opplevelse
Liten båt, stor opplevelse
Liten båt, stor opplevelse
Liten båt, stor opplevelse
Liten båt, stor opplevelse
Liten båt, stor opplevelse
Liten båt, stor opplevelse
Liten båt, stor opplevelse
Liten båt, stor opplevelse
Liten båt, stor opplevelse
Liten båt, stor opplevelse
Liten båt, stor opplevelse
Liten båt, stor opplevelse
Liten båt, stor opplevelse
Liten båt, stor opplevelse
Liten båt, stor opplevelse
Liten båt, stor opplevelse
Liten båt, stor opplevelse
Liten båt, stor opplevelse

Liten båt, stor opplevelse

Du trenger ingen velfylt konto for å boltre deg i Indre Oslofjord. Se hva du opplever med båt og utstyr til under 50 000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

» Se vår bildespesial!

En båt, en henger og noen få liter bensin. Mer skal det ikke til for å nyte sommeren i Indre Oslofjord. Solen varmer og det er lettskyet vær når vi rygger båthengeren ut på kjørerampen på Ormøya. Båtliv har sammen med båtbladene Vi Menn Båt og Båtmagasinet tatt utfordringen om hvem som bruker minst bensin og har de beste maritime kunnskapene.

Perler på ei snor

For å understreke hvor billig det kan være å nyte Indre Oslofjord har vi fått tildelt en femliters bensinkanne. Det er alt vi skal klare oss med denne solskinnsdagen på sjøen. Noe av gimmicken er også at vi skal se hvem av båtbladene som har mest bensin igjen når vi er ferdige med rundturen. Fem liter bensin høres lite ut, men med en 9,8 hestekrefters Tohatsu på hekken har vi mange timer på vannet foran oss.

Første etappe fra Ormøya er Operabygget. Fra utkjøringsrampa er det ikke mange minutters kjøring før vi er framme. Videre fra Operabygget er det kort og akseptabel avstand til Aker Brygge, for så å ta turen til Sjøfartsmuseet. Tre sverdigheter som er lette å komme til med båt, og langt mer idyllisk enn landeveien.

Miljøvennelig alternativ

Indre Oslofjord byr også på naturperler. En av dem er naturreservatet Hovedøya, som er vår siste stopp. Harfra kan man skue over til severdighetene. Vi legger til ved Oslo Sjøskole, det naturlige sted å teste de tre båtbladene hvor mye de kan om knuter, teoretisk. Båtliv gikk av med seieren, mens Vi Menn Båt tok en god andreplass, mens Båtmagasinet tok tredjeplassen.

Tilbake til Ormøya løfter vi på bensintanken og konstaterer at vi har brukt om lag halvparten, altså mellom 30 og 40 kroner i bensinutgifter, etter en dag i Indre Oslofjord og besøk av de fire attraksjonene. Ikke bare er det billigere, men også langt mer miljøvennlig sammenlignet med for eksempel en halvplanende flybridge

Slipper båtplass

På vår rundtur var vi ute med en Pioner 15 en Tohatsu 9,8 med styrekult. Båtplass er et problem når man vil ha båt. Båthenger er derfor løsningen, men forutsetter at du har et sted å sette hengeren på lann. Her er prisen for båtpakken:

Pioner 15: 28 340 kroner

Tohatsu 9,8: 13 900 kroner

Brendup båthenger: 5 500 kroner