Samarbeidsvillig amerikaner
Samarbeidsvillig amerikaner
Samarbeidsvillig amerikaner
Samarbeidsvillig amerikaner
Samarbeidsvillig amerikaner
Samarbeidsvillig amerikaner
Samarbeidsvillig amerikaner
Samarbeidsvillig amerikaner
Samarbeidsvillig amerikaner
Samarbeidsvillig amerikaner
Samarbeidsvillig amerikaner
Samarbeidsvillig amerikaner
Samarbeidsvillig amerikaner
Samarbeidsvillig amerikaner
Samarbeidsvillig amerikaner
Samarbeidsvillig amerikaner
Samarbeidsvillig amerikaner
Samarbeidsvillig amerikaner

Samarbeidsvillig amerikaner

Regal 4460 er både lekker å se på og lekker å kjøre.  Amerikanerens joker er likevel brukervennligheten. Med IPS-system og joystick trenger man ikke lenger være nervøs for å gå inn i de trangeste havnene langs kysten med en båt på denne størrelsen.

Publisert Sist oppdatert

» Se vår bildespesial!

Det som utgjør den store forskjellen mellom Regal 4460 og andre båter vi har kjørt er IPS-systemet og joysticken. IPS-systemet gjør det enklere å holde rett kurs i vannet og sørger samtidig for et mer økonomisk og miljøvennlig forbruk på sjøen. For ikke bare gjør IPS-systemet det lettere å manøvrere i trange havner, men den gjør også at båten bruker 30 prosent mindre drivstoff enn ved bruk av en ordinær innenbords-motor. IPS-systemet gjør også at man oppnår større fart med færre hestekrefter i følge fabrikkens tall.

Presisjon med joystick

Joysticken, som er plassert ved siden av girspakene på babord side ved førerposisjonen, slås på ved at man trykker på en knapp ved siden av sticken, og venter til det piper to ganger. Pipelyden indikerer at den vanlige rattstyringen er deaktivert og joysticken er klar til bruk. Man stiller selv inn joysticken på det antallet minutters man ønsker den skal virke før den automatisk slår over til ordinær styring igjen.

Undertegnende, som har god erfaring i å legge til på den gammeldagse måten uten baupropell og uten flaps, fikk nå prøve seg på den nesten ti tonn tunge amerikanske 45-foteren ved gjestebrygga i Kristiansand. Ved å bevege joysticken med fingrene styres båten nøyaktig i den retningen man beveger den.

Som fløyel på vannet

Regal 4460 er utstyrt med to Volvo Penta IPS 600 som tilsvarer 425 hk. Toppfarten er i underkant av 40 knop, men Regals patenterte Ocean Trac-skrog gjør at den tåler hastigheter helt opp til 50 knop.

Til tross for en jevn fart på rundt 30 knop og nærmere to meter høye bølger den siste delen av turen sitter vi mykt og behagelig i det justerbare førersetet. Utsikten fra styreposisjonen er meget god i alle retninger, også med kalesjen nede. Kun enkelte ganger merket vi antydninger til hopping på bølgene i denne farten. Ved å senke farten tre-fire knop er imidlertid alle uregelmessige bevegelser borte og båten skjærer igjen fløyelsmykt gjennom vannet.  Selv forholdsvis bråe svinger foregår mykt og uten uventede bevegelser.

Ferieutstyr på kjøpet

Kjøper du en Regal 4460 trenger du ikke kaste bort tid på anskaffelse av ekstrautstyr og komfortartikler til ferieturen. Lista over utstyret som følger med båten er nemlig ganske så imponerende: DVD, surround-anlegg med seks høytalere, I-pod, to flatskjermer, CO2-sensor som piprer ved dårlig luft i kabinene, Raymarine instrumenter, 220 volts tavle, air condition, vifte/ventilator, vifte på toalett, tankmåler for toalett, mikroovn, kaffetrakter, utendørs grill i akterenden av cockpit, kjøkkenservise, fryser, to kjøleskap, ismaskin, persienner foran vinduene i salongen, laminatgulv i salong (hardwoodfloor), joystick og IPS-system, samt telefonuttak. Det eneste som ikke fulgte med båten var den ene av to kartplottere, teak ute i cockpiten og på badet, og åpen radarantenne. Men noe av gleden med å kjøpe en båt i denne klassen må jo også være å la det bli igjen noen ting som kunden kan sette på sin personlige ønskeliste over ekstrautstyr!

Imponerer ikke

En slik båt glir naturligvis ikke ubemerket inn i havnen. Og uansett hvor mye jeg hater å innrømme det; som jente får man fortsatt kommentar fra skeptiske mannfolk som ikke har fått med seg at fjorden er full av kvinnelige skippere, og denne gangen er intet unntak.

En hyggelig sørlending er tydelig imponert over landklappingen, og jeg faller nesten for fristelsen til å unnlate å fortelle han hemmeligheten bak den tilsynelatende rutinemessige tilleggingen. For med IPS og joystick kan nesten hvilken som helst landkrabbe legge til etter et par minutters instruksjon, så lenge man er fornuftig nok til å holde lav fart inn til bryggen. Resten går mer eller mindre av seg selv. Ulempen med å ha opplevd joystickens gleder er at man aldri mer lar seg lure og imponere ved synet av en yacht som klapper perfekt til bryggen…

Spesifikasjoner:

Lengde: 13,88 m

Bredde:4,20 m

Vekt: 9979 kg

Maksfart: ca 39 knop

Pris: ca 4 millioner