Fiskekonge og familiebåt
Fiskekonge og familiebåt
Fiskekonge og familiebåt
Fiskekonge og familiebåt
Fiskekonge og familiebåt
Fiskekonge og familiebåt
Fiskekonge og familiebåt
Fiskekonge og familiebåt
Fiskekonge og familiebåt
Fiskekonge og familiebåt
Fiskekonge og familiebåt
Fiskekonge og familiebåt
Fiskekonge og familiebåt

Fiskekonge og familiebåt

Boston Whaler 320 Outrage Cuddy Cabin er noe utenom det vanlige, men kan benyttes til det meste man bedriver på sjøen. Det er bare synd at 32-foteren er så dyr.

Publisert Sist oppdatert

Boston Whaler står høyt på ønskelisten for amerikanske sportsfiskere som skal raskt ut for å rekke å fiske mest mulig før de raser inn igjen. Her er alle hensyn tatt til sportsfiskeren. Skal man stå og fiske er det fotstøtte slik at man står stødig, og du dunker ikke knærne i ripa som er polstret. Egne lukkede kar er beregnet for levende agn, som for øvrig ikke er lov i Norge.

– Er dette også for levende agn, spør vi, og viser til et rundt kar.

– Nei, den er for Champagnen, forklarer Jørn Wilson, som forhandler Boston Whalere.

Utenskjærs

Han mener Boston Whaler ikke bare er båt for den ihugge sportsfiskeren.

– Båten kan brukes til alt. Med 540 hestekrefter på hekken egner den seg godt til vannsport, den er fin å ta med familien på tur i og det er en fartsbåt, sier Wilson, som drister seg til å si at båten er et godt alternativ til en RIB. Båten er B-sertifisert, noe som er en sertifisering på at den egner seg godt utenskjærs.

– Den tåler skikkelig juling og går godt i sjøen, sier han.

Denne båten er en såkalt Cuddy Cabin. Helt foran har 32-foteren en kabin. Toalettet, det er inne i konsollen, men du verden så god plass!

Ønsker noen å sitte helt akter kan setet felles ned.

Rå førerplass

Førerplassen er et kapittel for seg. 320 Outrage  har et såkalt «suspended deck». Det vil si at setet og dørken som du føreren og sidemannen står på fjærer med hjelp av hydraulik. Vi plasserer oss på den avdempede dørken, og den flytter seg litt ned, før den dytter oss med omsorg de cirka ti centimeterne opp til gulvnivå igjen. Når man kjører jobber denne aktivt for at det ikke skal riste. Avdempet dørk er ekstrautstyr, og du må punge ut med 150 000 kroner ekstra, men hva er vel det når man først kjøper en båt til to millioner kroner..?

Vi har ikke prøvekjørt båten, bare vært om bord og sett på de forskjellige løsningene, men vi får inntrykk av at dette er en rå kjørebåt med kjørekomfort i høysetet, bokstavlig talt.

Når man er ferdig med turen er det egen stueplass for beskyttelseslokk til plotter. I tillegg er det egen luke som hektes på og låses.