Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd
Luksuriøs skadefryd

Luksuriøs skadefryd

Italienske Atlantica 78 fra Baia har en toppfart på 54 knop. På en time slipper den ut like mange tonn CO2 som en gjennomsnittlig billist i Norge på et år. Vi har prøvekjørt den luksuriøse miljøverstingen.

Publisert Sist oppdatert

» Se vår bildespesial!

Allerede før vi går om bord ser vi at dette er en luksusbåt få kan måle seg mot, tatt i betraktning av sin størrelse.

På hoveddekket er to det store sittegrupper, egen bar og en stor solseng, om man ikke ønsker å benytte seg av solsengen på fordekket, så sant madrassen ikke er fjernet til fordel for helikopteret.

Nedunder kommer vi først vi til hovedsalongen. Her er finner vi også et eget baderom med toalett for de som eventuelt ikke skulle ha fått tildelt en av båtens fire kabiner. Hver kabin har eget bad med dusj og toalett – og selvfølgelig en flatskjerm om man trenger å koble av.

Stort soverom

Hovedkabinen er et kapittel for seg, og er på størrelse med et vanlig soverom i en bolig. Gulvplassen, eller dørken, for å bruke riktig maritimt språk er så stor at man nesten kan glemme at man er i en båt når man våkner. Veggene bærer preg av italiensk design i beste klasse.

Badet er litt bedre enn badet til de andre kabinene, med bedre plass. Alle badene har for øvrig steamdusj og badet til hovedkabinen har bidé.

Vurderer du mot all overmål å anskaffe en Atlantica 78 kan du velge mellom fire forskjellige planløsninger, så her er det bare å velge, avhengig av om du vil ha stor salong nedunder og tre kabiner, en mindre salong og fire kabiner eller så kan du på bekostning av salongen velge fire kabiner, hver av dem ned bad. Har du behov for å ansette ekstra mannskap kan du også få to mannskapslugarer i stedet for en.

50 tonn i 50 knop

Skipperen legger fra og vi cruiser ut og legger Napoli bak oss. Først når vi stikker hodet ut og fartsvinden slår i mot oss skjønner vi hvor fort dette egentlig går. Ved førerplassen oppdager vi at båten går i 51 knop. Båten har en skarp V-bunn som bidrar med de smidige kjøreegenskapene for 50-tonneren.

– Den skal klare 54 knop, men forholdene er ikke optimale nå, forklarer skipperen.

Vi gjøt en skarp sving i 50 knop, og det går som om 78-foteren skulle gått på skinner. Ikke en sjel om bord klarer å skjule sin begeistring, bortsett fra mannskapet som er vant til kjørekomforten. Og til tross for 4800 hestekrefter fordelt på to motorer som jobber i 2400 omdreininger minuttet er det fullt mulig å ha en normal samtale uten å heve stemmen. Det er bare så rått! Men det er dyr moro, både for lommebok og miljø.

Miljøsynder

Forbruket på 800 liter diesel i timen tilsvarer et CO2-utslipp på 2,2 tonn i timen. Ifølge SSB slipper en gjennomsnittlig bil ut 2,5 tonn CO2 i året,

Luksusyachten har to dieselmotorer, hver av dem med 2400 hestekrefter, som til sammen vil dra inn 900.000 kroner bare i hestekreftavgift hvis den skal importeres til Norge. I Italia koster båten nærmere fire millioner Euro, om lag 31 millioner kroner.

» Se vår bildespesial!