Kronprinsparets nye båt er tung å manøvrere
Kronprinsparets nye båt er tung å manøvrere
Kronprinsparets nye båt er tung å manøvrere
Kronprinsparets nye båt er tung å manøvrere
Kronprinsparets nye båt er tung å manøvrere
Kronprinsparets nye båt er tung å manøvrere
Kronprinsparets nye båt er tung å manøvrere
Kronprinsparets nye båt er tung å manøvrere
Kronprinsparets nye båt er tung å manøvrere
Kronprinsparets nye båt er tung å manøvrere
Kronprinsparets nye båt er tung å manøvrere
Kronprinsparets nye båt er tung å manøvrere

Kronprinsparets nye båt er tung å manøvrere

Båtliv har testet kronprinsparets nye båt. Den et er ikke bare kongelig forlystelse når den skal manøvreres.

Publisert Sist oppdatert

» Se vår bildespesial!

Kronprinsparet har kjøpt en Nordic Star 32 Cruiser. Båtliv har testet Nordic Star 33 Sportman. Forskjellen er hvordan båten er innredet på. Egenskapene på vannet blir det samme.

    Da vi testet Nordic Star 33 Sportman i fjor lot vi oss imponere av flott finish både på plast- og trearbeidene i teak og mahogni. Undervannsskroget er støpt i Eglass med polyesterherder, mens alt over vannlinjen er komposittE-glass og PVC skum.

Tung å manøvrere

Mikkel Thommessen testet båten for Båtliv, og hans største innvending mot båten var styreegenskapene. Båten er utstyrt med stråkjøl i 3/4 lengde. Dette bidrar til god retningsstabilitet, mens båten er tung å svinge, særlig med fullt utslag på roret i høy hastighet. Akterover svinger båten ikke uansett motorkraft og rorutslag. For å få retning på båten må en derfor enten gi gass forover eller man er avhengig av baugpropell. En båteier vi snakket med ville til og med installere sidepropell akter for å kunne manøvrere båten. Det faktum at ror  og propellaksel er trukket opp i en halvsirkelformet tunnel bidrar normalt til båtens retningsstabilitet og derved neppe til svingegenskapene, men det gjør det mulig å øke propellens diameter, redusere vinkelen på propellaksel og dypgående blir mindre.

Ment for fart innaskjærs

Studerer man undervannskroget fra båtens største bredde og forover er dybden i v-seksjonene mindre en det vi hadde ventet av en båt som skal oppføre seg mykt i sjøen. Da Mikkel Thommessen prøvekjørte båten var det ikke forhold som kunne bekrefte vår oppfatning, men båteiere vi har snakket med lovpriste båtens sjøegenskaper og bekreftet at båten var behagelig i 20 knops fart i to meters bølgehøyde. Det er frisk bris på Sørlandskysten og bedre egenskaper av en 33 foter kan man ikke forlange. Designeren Menno Van Dyke bekrefter likevel overfor Båtliv at v-seksjonene ikke er ment for topp hastighet i høy sjø og at båten er tegnet for fart innaskjærs.

Løfter baugen

Båten løfter baugen når den kommer opp i fart. Dermed drar den også med seg mye hekksjø. Designeren bekrefter dette, men understreker samtidig at dette gir båten bedre gange og gjør den mindre våt i høy sjø. På flatt vann flates båten ut ved hjelp

av trimplan. Det reduserer også hekksjøen, som gir færre illsinte knyttnever fra land.