Verdens heftigste RIB
Verdens heftigste RIB
Verdens heftigste RIB
Verdens heftigste RIB
Verdens heftigste RIB
Verdens heftigste RIB
Verdens heftigste RIB
Verdens heftigste RIB
Verdens heftigste RIB
Verdens heftigste RIB
Verdens heftigste RIB
Verdens heftigste RIB
Verdens heftigste RIB
Verdens heftigste RIB

Verdens heftigste RIB

Har du tenkt å kjøpe noe utenom det vanlige bør du lese dette. Engelske Blade Runner er noe av det heftigste vi har kjørt, og med tre skrog blir den mer stabil en det berømte toget.

Publisert Sist oppdatert

Liker du fart og prestasjoner langt over det normale kan du trygt satse pengene dine på Blade Runner. Dette er det nærmeste vi kan komme en intellektuell tilnærming til båtlivet i den ekstremt hurtige høyrefila. Engelske Blade Runner BR 35, er ikke bare en hvilken som helst båt. Den er bygget på forskning, og vil for all ettertid regnes som designstudien som brøt konvensjonene og som faktisk virket slik man hadde forutsatt. Billig er den ikke, men du havner i et særdeles sjeldent selskap om du bruker 2,5 millioner på denne ekstremisten. Med sitt trimaran lignende skrog og to 300 HK Mercury Verado-motorer skal båten være god for over 70 knop. Vi testet den med fem voksne om bord, full tank, og da klarte vi så vidt over 62.

Liker ikke trimaranstempelet

Lorne Campbell heter mannen som har designet båten. Båttypen ble første gang presentert for publikum i 1998, men kom først i fjor som RIB. Campbell liker ikke helt at vi bruker trimaran om skroget hans.

-En mer presis betegnelse er ”Air etrapment stepped hull”. Det forteller også noe om hva som er tanken bak dette spesielle skroget, sier Campbell til Båtliv. Vi kan legge til at det i bunn og grunn handler om ”å fange luft” i tunnelen som blir presset innover og nedover og dermed løfter hele skroget ut av sjøen når farten øker. 

Og vi skjønner godt at han liker den mer presise forklaringen. For her handler det om et skrog som er helt unikt i verdenssammenheng. Selve skroget som danner stammen i midten er veldig smalt. Båten ville ikke kunne flyte på dette alene. Det har en moderat v-bunn og er ganske grunt. Baugen er også veldig karakteristisk med sin veldige bueform som går flere meter bakover langs kjølen. Her kan man si Blade Runner bryter mot mye av det andre designere i dag satser på, nemlig rettere stevn.

For at konstruksjonen skulle flyte måtte Campbell legge på to ekstra skrog. Disse ble forbundet med hovedskroget gjennom en kraftig ark. Med disse på ser båten ut som en trimaran forfra, men fra siden ser man at de to finneskrogene/utriggerne starter veldig langt bak.

Nå er vi kommet frem til det som gjør dette skroget unikt. Hele ideen bygger på teorien om at luft skal presses inn under ”vingene” som igjen gjør at båten løfter seg kraftig fra sjøen. Ideen om at inntaket av luft er større enn utgangen gjør også at luften gjør jobben med å gi denne båten et mye mer lettdrevet skrog enn andre båter.

Unike kjøreegenskaper

Vi har prøvekjørt båten og vet at dette fungerer akkurat som Campbell hadde ment. Med produsenten Jeremy Watts, og en elite av RIB instruktører om bord tok vi båten ut fra Langedrag  i den Gøteborgske skjærgården. Den var utstyrt med både konsoll og stoler fra Ullman Dynamics. Det første vi merket var at båten hadde ingen planingsterskel. De to råsterke Veradoene ga et skyv vi sjelden har kjent om bord i en ”sivil” båt tidligere. Vi klokket oss selv til 61 knop bare sekunder etter at kompressorene hadde gjort sitt. I den farten kunne jeg sitte og hviske til navigatøren min. For de som prøvde å overleve på forskipet, hadde nok helt andre opplevelser enn oss bak konsollet. 100 kilometer i timen er sinnsykt fort på sjøen.

    Mange vil nok mene at denne båten ligger på grensen av det man forbinder med en RIB. Pølsene/pontongene som er så karakteristisk på en RIB er ikke av de største og feteste, men dette er en utvikling som kommer på stadig flere av de moderne hurtiggående båtene av denne typen. På Blade Runner sørger de i hvert fall for å gjøre båten atskillig tørrere enn om den skulle være helt pølseløs.

LOA                                        10.60m


LW                                            9.80m


Bredde inkl pontongene            3.20m


Dybtgående uten motorer          0.53m


Dybtgående med motorer          0.75m


Vekt                                            2250kg


Drivstofftank                               450 litres


Vanntank toalett                            36 litres


Fartspotensiale                        50 – 75 knots                                


Motor utenbords        

Twin: 2 stroke / 4 stroke 300 – 600 hp total


Motor innenbords           

Single: diesel 315 – 480 hp (single / dual drives) 


Pris (avhengig av motorvalg solgt i England norske avgifter i tillegg) fra   £ 175,075.00   Inc. engelsk moms.

frode@batliv.no